VU Magazine 1992 - pagina 21
iown's syndroom NieuvN^e bloedtest voor zvs^ongere vrouvs^en Een nieuwe bloedtest voor zwangere vrouw^en m a a k t h e t mogelijk o m te b e r e k e n e n of de kans groot is dat de baby een m o n g o o l zal zijn of een open r u g heeft. 'Willen ouders z o ' n kind? M^illen w^e die test? ...
VU Magazine 1992 - pagina 22
er toch niets met de foetus aan de hand is. Vervolgonderzoek is dus nodig bij de vijf procent zwangeren die een afwijkende bloedtest hebben. Een vruchtv/aterpunctie geeft dan zekerheid of de foetus mongoloïde is of niet. Pas daarna kan tot abortus worden besloten. De AFP-test is ontwikkeld vanuit ...
VU Magazine 1992 - pagina 23
zou doen als ze een mongool verwachtte. En twee van de negen zouden de mongool houden. De een zei; "Ik wil een kind omdat ik voor iets wil zorgen. Ik wil ook best voor een mongooltje zorgen." De ander, die als groepsleidster m de zwakzinnigenzorg heeft gewerkt, lichtte het zo toe: "Mongolen zijn ...
VU Magazine 1992 - pagina 24
"Dat is al de vierde mamma deze week", zucht haar juf. "Ze is op zoek naar een nieuwe moeder", zegt Jaspers. "Je moet nu niet denken dat alle ouders hun kinderen slecht behandelen. W e zien ook ouders die fantastisch met hun gehandicapte zoon of dochter omgaan. Daar praatje minder over, omdat dat ...
VU Magazine 1992 - pagina 25
Mongolisme heeft meestal niets met families te maken. "De grootste groep zwangeren, de vrouv/en die een negatieve test hebben en een gezond kind krijgen, vinden de test goed. "Een vrouw die test-positief is moet drie weken wachten op de uitslag van de vruchtwaterpunctie. Dat zijn drie belabberde ...
VU Magazine 1992 - pagina 26
zake de AFP-test. Kuitert heeft grote twijfels of het moreel wel verantwoord is o m een mongool te aborteren.InteW'igent "Het probleem bij mongooltjes is datje van te voren niet weet of het kind ernstig gehandicapt zal zijn of niet. Maar omdat je dat niet weet zou ik met grote terughoudend ...
VU Magazine 1992 - pagina 27
test moeten kunnen krijgen. Hij vindt dat individuen de vrijheid verdienen om hun eigen keuze te maken. Christiaens' reageert op Kuiterts m o rele kritiek: "Wat Kuitert zegt is waar, maar het is te simpel. Ik ben het met hem eens dat mongolen niet Hjden, datje dat niet als argument mag gebruiken. ...
VU Magazine 1992 - pagina 28
Koos NeuvelJALOERS OP DE KUNST Menig Avetenschapper weigert te geloven dat er een scherpe grens bestaat tussen kunst en wetenschap. In de jaren vijftig speelden onderzoekers leentjebuur bij de literatuur, nu kijken ze meer naar de televisie. Geen vooruitgang.Er lijkt geen mis ...
VU Magazine 1992 - pagina 29
Koos NeuvelJALOERS OP DE KUNST Menig Avetenschapper weigert te geloven dat er een scherpe grens bestaat tussen kunst en wetenschap. In de jaren vijftig speelden onderzoekers leentjebuur bij de literatuur, nu kijken ze meer naar de televisie. Geen vooruitgang.Er lijkt geen mis ...
VU Magazine 1992 - pagina 30
maar vooral in klassieken als Goethe, Dostojewski en Rilke. Landerig Die belangstelling was meer dan de uitdrukking van een brede, algemene ontwikkeling. M e n zag in de literatuur een model, een voorbeeld waar men veel van leren kon. Buytendijk heeft dat ooit in een boek getiteld 'De psychologie ...