1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 81
67chologie vermelden, dat ze zeer eenzijdig is. Door zich blind te staren op de rede vervalt hij in intellectualisme. Aan het gevoel, aan de emotie en de affecten wordt geen genoegzame aandacht geschonken. „Het gemoed behoort tot onze ziel, tot het lagere in den mensch. Alles wat tot dat g ...
1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 82
68hebben, kunnen we verdeelen in ; objecten en acten. De objecten zijn de gewaarwordingen en de voorstellingen; tot de acten rekenen we : het actieve waarnemen (apperceptie), het vergelijken, oordeelen, enz.; en de „Acte unsers Stellungnehmens" : gevoel en wil. ^) Gevoel en wil behooren in ...
1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 83
69ontstaan van handelingen uit het affect kunnen we tegengaan. Hoe iemand psychisch reageert in zijn gevoel, hangt af van tal van factoren. Na den zondeval is die reactie zeer dikwijls verkeerd. Het zien van iets kwaads vervult ons niet steeds met een gevoel van onlust en afschuw. Die gevo ...
1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 84
70„„Vrijheid en activiteit zijn dus de kenmerken van een gezonde ziel; daaruit volgt, dat in een toestand van onvrijheid en passiviteit onze ziel krank is." Deze toestand vindt HEINROTH : Ie. bij misdadigers, bij personen, die gedreven worden door hun hartstochten, door speelzucht, ...
1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 85
71 alleen te verklaren, als men aanneemt, dat alcohol en syphilis toen nog niet zooveel slachtoffers maakten als nu. Zijn theorie omtrent het wezen der psychosen mogen we dus alleen toepassen op de manisch-depressieve psychose, dementia praecox, paranoia, amentia, en misschien op sommige psychoti ...
1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 86
72tiierin ontbreekt hem ten eenenmale. Niet de hersenen speciaal, maar het geheele lichaam is bij hem werktuig der ziel. En zoodoende, als HEINROTH spreekt van somatische verschijnselen bij krankzinnigen, dan moeten we alleen denken aan allerlei stoornissen in pols, ademhaling, bloedsomloo ...
1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 87
73 Ziedaar enkele vragen, die ook door de psychiaters van onzen tijd geheel verschillend worden beantwoord. Ik denk hierbij in de eerste plaats aan JUNQ, wiens denkbeelden in vele opzichten merkwaardig veel op die van HEINROTH gelijken. Hij schrijft: ') „De weg, waarop de toekomstige psychiatrie ...
1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 88
74achtte. Volgens haar is psychiatrie de leer der zieke hersenschors; deze schorsziekte geeft somatische en psychische verschijnselen ; een exacte kennis van psychische symptomen is nu eenmaal onbereikbaar, en dus wijden we ons alleen aan de studie der somatische afwijkingen. Lijnrecht daa ...
1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 89
75 elke psychose afzonderlijk vinden. Ons standpunt laat plaats voor verschillende opvattingen en dwingt ons volstrekt niet tot een eenzijdig psychische. HEINROTH'S psychomonisme bracht er hem toe alle somatische afwijkingen bij krankzinnigen te beschouwen als gevolgen der psychische stoornis of ...
1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 90
76Naarmate het onwillekeurig gebeuren autonoom wordt en de wil zijn invloed daarop verliest, vragen we naar de oorzaken van deze ziekteverschijnselen".') ^ ' / * i ^ . . JASPERS beschouwt dus passiviteit als een teeken van het gestoord zijn van iemands zieleleven, en rekent dit als een erv ...