1930 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 81
75 kas, zijn deze, wat algemeene outillage aangaat, wat royaler ingericht dan voornoemde inrichtingen, doch wanneer wij letten op de schoOxie gebouwan, de hygiënische inrichtingen van tal van particuUere instellingen, gebouwen, welke wedijveren kunnen met de allerbeste openbare ziekenhuizen, dan ...
1930 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 82
76 verband aan de groote ontwikkeling der z.g. „Groene Kruis"-beweging, v.n.l. op het platteland), voor hulpverleening in poliklinieksn, lighallen, rusthuizen en waar al niet. Men bedenke verder, dat de doktoren en de verplegenden met de intiemste dingsn van de patiënten in aanraking komen. Niet ...
1930 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 83
77 kan worden uitgeoefend. De Valerius-kliniek te Amsterdam is op haar terrein, ook uit onderwijs-oogpunt, wel van beteekenis. Het zal echter zaak zijn in dezen actief te zijn en voort te varen, opdat de ziekenverzorging in ons vaderland meer en meer moge geschieden door mannen en vrouwen, die oo ...
1930 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 84
Een en ander uit de Homoeopathische Philosophie, door Dr. GERARD BAKKER. De meening dat een medische philosophie niet bestaat is nog zeer verbreid. Ook in dit Orëaan werd van deze opvatting getuigenis afgelegd, namelijk in een der verhandelingen over ,.het Wonder" (1921). De geneeskundige inleide ...
1930 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 85
79 zijn, dat men in menig opzicht tot het oude zal moeten terugkeeren. Want het leven in den mensch is van denzelfden aard nu als in de eeuwen die vergingen. In het bijzonder worde thans de aandacht gevestigd op een medische philosophie, die reeds meer dan een eeuw oud is, doch hare beteekenis ge ...
1930 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 86
80 een gedachte. Ziekte is geen zelfstandig bestaand iets, doch een toestand, de gewijzigde gezondheidstoestand, een verkeerde vitale actie, een gewijzigde staat van leven en van ziel, zich uitend in zoogenaamd ziekelijke functies en gewaarwordingen, waarop al of niet zichtbare weefselveiandering ...
1930 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 87
81 zulks meenen. Men vergeet te vaak dat de verfijnde diagnostiek onzer dagen veelal een moment-beeld geeft, waaraan dikwijls wel de chirurg maar niet de internist genoeg heeft voor zijn behandeling. Wanneer het organisme nog antwoordt op fijne medicamenteuze prikkels, op specifieke wijze toegedi ...
1930 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 88
82 vergeleken werkt het natuurlijk gebeuren als het ware blind. Het komt er op aan zoo mogelijk de natuurlijke verdedigingsmiddelen kunstmatig in werking te zetten, hetgeen niet hetzelfde is als de natuurlijke gang van zaken afwachten, ftl geneest een hond van zwerende wonden, terwijl het dier de ...
1930 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 89
85 Hoe toont men echter aan, dat een gêiiezing door kunsthulp werd tot stand gebracht? De homoeopathische philosophie meent hieromtrent het volgende te mogen leeren. Normale levensprocessen beginnen centraal, gaan „van boven naar beneden". Chronische ziekten daarentegen schrijden voort van de opp ...
1930 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 90
84 perkt aantal geneesmiddelen uit, die echter allen het meest kenmerkende van de rondgaande epidemische ziekte in zich hebben. Bij nieuw optredende gevallen past men deze gegevens onmiddellijk toe. Om in den gedachtengang van Hahnemann en degensn, die op zijn voetspoor voortgingen, in te komen, ...