![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 126](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/126-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 126
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutniet meer volgen kon. Dit voorval heb ik nooit vergeten; het flitste later regelmatig door mijn hoofd, maar ik verdrong de herinnering meteen en liet de betekenis ervan niet tot mij doordringen. Maar dankzij deze gebeurtenis heb ik wel ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 155](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/155-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 155
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut154als een uitdaging: ‘Het meest inspannende ervan was wel dat ik ander gedrag moest vertonen dan wat de kinderen tegenover mij vertoonden. Bijvoorbeeld, als een jongen mij een grote bek gaf, dan moest ik me realiseren dat daara ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 160](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/160-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 160
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutkaar kende. Na de verhuizing behoorde die romantiek en overzichtelijke saamhorigheid tot het verleden.’ Voor leidsters en leerkrachten werd de sfeer mede bepaald door degenen die aan de leiding stonden. Anders dan eerder bij Waterink, ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 203](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/203-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 203
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen202door toekenning van extra personeel mogelijk werd. Daarvan is nooit iets terechtgekomen. De oorzaak moet gezocht worden in de complexe verhouding tussen het pi en het Centrum enerzijds en de faculteit anderzijds. Bovendien hadden ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 91](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/91-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 91
het paedologisch instituut op eigen benen90ging men aanvankelijk niet tot opname over omdat men dat bij zulke jonge kinderen alleen in het uiterste geval gerechtvaardigd vond. Dat blijkt ook uit de bewaard gebleven correspondentie van Waterink met ouders. Als het even kon probeerde ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 122](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/122-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 122
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutverdiept hij zich in sterrenkunde en theosofie. Hij schrijft er zelfs een boek over, gewoon voor zijn plezier. Manta (geboren in 1941) Manta’s ouders waren drukke zakenmensen met een aantal winkels. Zijn moeder was daarvan de drijvende ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 70](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/70-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 70
ontstaan van het pi in amsterdamhen hierin terzijde. Het meten van de intelligentie vormde een belangrijk onderdeel. Daarbij ging het hem niet zozeer om de uiteindelijke uitkomst, maar wel op welke elementen in de test een kind slecht scoorde of juist goed. Daarvoor gebruikte men de bekend ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 63](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/63-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 63
ontstaan van het pi in amsterdam62bleemoplossend vermogen, reactievermogen, concentratie, waarneming en het doorzien van structuren. Daarvoor ontwikkelde men op het laboratorium testmateriaal. Daarbij baseerde Waterink zich deels op het werk van onder andere J. Piaget, W. Stern, H. ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 129](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/129-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 129
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut128is geweest. Mensen oordelen vaak heel oppervlakkig en het stigma dat op een soort instellingen als het pi rust kan net voldoende zijn om carrièrekansen te missen. Maar dat neemt niet weg dat ik best wel goede herinneringen aa ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 175](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/175-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 175
een kwestie van afwegen174meer autonomie kregen. Het pi werd zo in toenemende mate afhankelijk van de Faculteit Psychologie en Pedagogiek. Ook geldstromen waren van invloed op de relatie met de vu. Voorheen werd de vu als bijzondere instelling bekostigd uit giften en contributies va ...