VU Magazine 1997 - pagina 354
"Ook al hebben we het niet over de ideeën van Plato, de grote filosofische vragen worden ook door kinderen aangeroerd," weet Corien Derks. Ze is de juf in de bovenbouw van de Dordrechtse Statenschool waar al enkele jaren filosofie op het program staat. Hoewel het die ochtend net wat minder lekker ...
VU Magazine 1997 - pagina 353
11 i^KX£ 1^^ri^si^H m/Hlf^^^^S^^^^^^^^^^^1^^'^hr»verwon ^mm ^^^mimmÊmsamssMm»^'':'./.'^ ^!.iXiméMm!t^^smmmmsx^m^^mmmi9>mimmms'xmamm!smm•f ...
VU Magazine 1997 - pagina 352
Kunnen kinderen filosoferen? Misschien nog wel beter dan volwassenen,Eugene van Haarenzeggen volwassenen. Geleidelijk doet het vak-zonder-foute-antwoorden op de basisschool zijn intrede. "Wanneer krijgt een kind nou nog de kans om creatief na te denken?""Geluk duurt je hele l ...
VU Magazine 1997 - pagina 351
De eerste twee delen van het boek - bewustzijn in een filosofisch en bewustzijn in een wetenschappelijk perspectief maken in elk geval duidelijk dat over bewustzijn bij dieren geen enkele consensus bestaat. Als het alleen maar ging om een wetenschappelijke discussie, dan konden we het bij die con ...
VU Magazine 1997 - pagina 350
termen als het zonder ook gaat, Descartes en Tinbergen moeten het in vele stukjes in 'Animal Consciousness' dan ook, steeds opnieuw, ontgelden. En intussen balanceert het varken tussen mens en stoel. Maar het tij keert. Het behaviorisme in de psychologie is passé. Het boeiendste, meest tot de ver ...
VU Magazine 1997 - pagina 349
Tussenttiens enSTOELBart VoorzangerV "''^*fmmsm^^«^a<!^„WCSSEPTEMBER/OKTOBER 199753 ...
VU Magazine 1997 - pagina 348
De mens kan zich een leven zonder bewustzijn niet voorstellen. Maar hoe zit dat bij dieren? Bewijzen dat dieren al dangeschreven. En er is niet eens zo heel veel fantasie voor nodig om de speelgoedbeer die door zijn kleine baasje of bazinnetje geknuffeld wordt tevreden te zien kijken. Is z ...
VU Magazine 1997 - pagina 347
Franse marxisten, onder wie Jean-Paul Sartre, die na de oorlog, vanuit hun geriefelijke clubfauteuil maar met veel bravoure, Stalins terreur in de Sovjet-Unie verdedigen met een onbarmhartig 'waar gehakt wordt vallen spaanders'. Camus kan en wil niet accepteren dat er doelen zijn die geweld dat o ...
VU Magazine 1997 - pagina 346
Les absurdesZelf verdeelde Camus het oeuvre dat in 1957 met de Nobelprijs werd bekroond, in twee cycli: les absurdes en les révoltes. Kenmerkend voor de eerste cyclus zijn 'L'Étranger' (in het Nederlands gepubliceerd met als titel 'De vreemdeling') en de essaybundel 'De mythe van Sisyphus' ...
VU Magazine 1997 - pagina 345
Lang heeft het geleken of het werk van Albert Camus op niet meer dan twee centrale theraa's rustte: de absurditeit van het leven en de opstand tegen (politieke) onderdrukking. Maar er lijkt reden aan te nemen dat er nog een derde thema moet zijn geweest, die men als 'pleidooi tegen het weten' zou ...