Verdienste of genade? - pagina 80
En hij betuigt dan zijn instemming met de leerstellige brief van de Nederlandse bisschoppen van 1943, die er voor dankt, dat meer en meer de taak van Maria bij het verlossingswerk wordt gezien en wij haar beter leerden kennen „als de deelgenote van de verlosser, die haar deel mocht voegen bij de ...
Verdienste of genade? - pagina 67
ten af kunnen aangrijpen in heden en toekomst ^^^), maar óók om beveiliging tegenover die macht, die twijfel zaait in het hart en daar het laatste probleem onopgelost wil laten voortbestaan. De correlatie tussen geloof en barmhartigheid is een wezenlijk andere dan de solutie van het synergisme^^® ...
Verdienste of genade? - pagina 19
In dit kader van de analyse der Reformatie wordt nu ook het reformatorisch verzet tegen de leer der verdienste geplaatst. Men zou niet gezien hebben, dat het Rome niet te doen was om zelfroem en pretentie, maar om de functie van het menselijke en actieve in het handelen Gods. Het gaat niet om oon ...
Verdienste of genade? - pagina 69
komen en of allerlei epitheta van Maria ook geen aanleiding hebben gegeven in deze richting, namen uit vroeger en later tijd, gelijk ze door Friethoff worden opgesomd: genezeresse der mensen, herstelster der vrouwen, licht der heidenen, schrik des duivels, legerplaats Gods, anker, leven der werel ...
Verdienste of genade? - pagina 82
den, dat ook de Eva-parallel niets impliceerde voor de onmiddellijke medewerking, heeft hij ter verdediging van zijn geprononceerde visie zich opnieuw beroepen op de duidelijke uitspraken der pausen ^''^). Het is niet aan ons om een profetie te wagen over de toekomstige ontwikkeling in verband me ...
Verdienste of genade? - pagina 16
leringen te verdenken"^"). Nadrukkehjk wordt nl. door Trente verklaard, dat men met verdienste niet bedoelt een concurrentie met de genade, maar de illustratie en manifestatie van de genade. Illustratie en manifestatie, omdat vanuit het heil de mens zichtbaar wordt op de door God gebaande weg, de ...
Verdienste of genade? - pagina 50
Hamack heeft dit aJles nauwehjks serieus willen nemen en heeft er maar weinig goede woorden voor over gehad, evenmin als voor Trentes decreet over de traditie, dat hij „ein dogmenpolitisches Meisterstück" noemde. M. i. moeten de intenties om Paulus te honoreren worden erkend, maar tegelijk de spa ...
Verdienste of genade? - pagina 56
hier, dat de dispositie-problematiek in de relatie „attritiooontritio" een pendant is van de complexiteit in het verdienste-begrip ^^®). Men kan ook zeggen: in de relatie tussen natuur en bovennatuur of tussen genade en vrijheid. Immers: zowel in het verdienste-begrip als in de relatie tussen onv ...
Verdienste of genade? - pagina 41
nimmer verdienen. Daarom wordt het pelagiandsme en ook het semipelagianisme afgewezen en nog steeds wijst Rome — in de discussie over de verdienste — naar het concilie van Carthago in 418 en naar dat van Orange in 529, waar gezegd wordt, dat het voor goede werken, die waarlijk verdienen, noodzake ...
Verdienste of genade? - pagina 28
baar is, welke is haar zin en strekking? E n mag en moet dan die samenhang niet een rol spelen in de menselijke overwegingen? En zo ja, als dit motief, dit weten van de samenhang, niet in zichzelf illegitiem is, maar meespeelt en meespelen mag en moet, waarom dan de oppositie tegen d e verdienste ...