![Studentenalmanak 1937 - pagina 162](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1937/1937/01/01/162-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1937 - pagina 162
Speciaal vraagt nu onze aandacht de verhouding van demuziek tot de andere kunsten, de plastische en de dich-tende. Het gaat dan hierom, of we in de muziek tenden-zen van en herinneringen aan andere kunstzij den kun-nen ontdekken. Gaan we van de gedachte uit, dat er een ...
![Studentenalmanak 1937 - pagina 163](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1937/1937/01/01/163-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1937 - pagina 163
Het geweldige in de melodie is nu, dat ze op dezelfdemanier kan ontroeren als een werkelijke aandoening ditvermag. Immers, de toonbewegingen worden door onsniet ondergaan als buiten onszelf om. Integendeel, demelodie is subjectiveerend, d.w.z. we vereenzelvigen ons ...
![Studentenalmanak 1937 - pagina 164](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1937/1937/01/01/164-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1937 - pagina 164
de luchten zweeft, maar ze beweegt zich als op 'n ladder.Het genot, dat ze verschaft, bestaat in het zekere voor-uitzicht, dat haar eerst volgende stap niet in het on-berekenbare en ledige zal wegzinken, maar dat ze eender volgende treden zal bereiken, die door de harm ...
![Studentenalmanak 1937 - pagina 165](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1937/1937/01/01/165-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1937 - pagina 165
Hierop luidt nu het antwoord: de melodie draagt dedichterlijke, de harmonie de beeldende zijde van demuziek.Evenals de woordkunst vindt ook de melodie haar uit-werking in den tijd. Beide zijn dynamisch, dragen deluisterende ziel als op vleugelen voorwaarts, stee ...
![Studentenalmanak 1937 - pagina 166](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1937/1937/01/01/166-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1937 - pagina 166
in de contrapunctische werken, blijkt dit heel duidelijk.De monumentale rust, de eenheid van indruk, alles pleitvoor het statisch karakter.Met het bovenstaande hangt samen, dat muziek, waarinhet melodisch krakter sterk naar voren treedt, met dennaam van dichterl ...
![Studentenalmanak 1937 - pagina 167](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1937/1937/01/01/167-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1937 - pagina 167
opera schrijven. Bach niet! Zijn muziek is dramatischzooals een schilderij van Rembrandt of een beeldhouw-w^erk van Rodin dat kunnen zijn. Het gaat niet om deactie zelf, maar om de meest karakteristieke oogenblik-ken eruit.Handeling en muziek verbindt Beethoven ...
![Studentenalmanak 1937 - pagina 168](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1937/1937/01/01/168-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1937 - pagina 168
Bach beteekent het einde voor de opperheerschappij derharmonie. Na hem verkrijgt de sterk harmonische bin-ding iets krampachtigs. De muziek begint haar vrijheidmeer en meer te verliezen. Slechts enkelen gelukt het,zich hier voor een deel aan te ontworstelen. Eerst Beet ...
![Studentenalmanak 1937 - pagina 169](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1937/1937/01/01/169-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1937 - pagina 169
ontroering moest zich openbaren. En ziedaar, onzuivereklanken worden omgevormd tot melodieën, schoon, volworsteling, vol strijd, maar ook vol verheven rust enlieflijk licht.W e gaan niet vergelijken, niet afmeten of taxeeren. Dedichtende muziek, de beeldende muz ...
![Studentenalmanak 1937 - pagina 17](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1937/1937/01/01/17-thumbnail.jpg)
![Studentenalmanak 1937 - pagina 170](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1937/1937/01/01/170-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1937 - pagina 170
I. IK.Als ik een taai college loop.Of strijd voer met mijn boordeknoop;Als in mü'n rust een vlieg mij plaagt,Of d'hospita haar maandgeld vraagt;Dan denk, dan denk, dan denk ik maar Aan haar. ...