1943 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 41
37 op korten termijn, onder de oogen moesten zien, terwijl al dit gebeuren hen tot stikkens toe verzadigd had met vragen Slachtoffers eener redelooze destructiedrift welke naast en tezamen met ziekte, ongeval, naast epidemie, aardbeving en hongersnood, overstrooming, enz de menschheid den dood in ...
1943 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 42
38 gehaast afscheid moet nemen van bruid, jonge vrouw en ouders, of dat men, het leven moe, vereenzaamd, op hoogen leeftijd, gesloopt door een langzaam verval der krachten, wacht op den dood, waarin alle lieve bekenden reeds voorgingen. Stervensangst - - dien te helpen overwinnen. .., deel van on ...
1943 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 43
39 leg, de dood van iemand, die, hoewel hij kan kiezen om te leven, toch verkiest om te sterven, zonder verplichte ethische, of andere, noodzaak. Dikwijls IS de angstige stemming de eenige vooibeschiktheid tot den zelfmoord, maar ook die angst is dan in wezen levensangst, omdat het leven steeds o ...
1943 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 44
40 W e e t ge, wie dit ook wist? — Schnitzler' Bij Schnitzler is hefde en dood een enkel probleem; de dood buigt zich bij hem over ieder verliefd minnend paartje, de doodsdrift wordt aan de doeleinden van Eros ondeigeschikt gemaakt en uit de nabijheid van den dood wordt munt geslagen voor de sexu ...
1943 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 45
41 uiten; het drijft in den dood De zuivere melancholie vertoont den zuiveren doodsdrift. Het is inderdaad zoo, er is in den mensch een voortdurend werkzame —-bi] de gezonden voortdurend door den Eros en door het leven m toom gehouden —, machtige drift, die, wanneer het al niet de dood zelf is, t ...
1943 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 46
42 chologie' goden en daemonen, ziel en lichaam, vroegere en latere existentie-vormen, zielsverhuizing en wedergeboorte, — het wordt alles dienstig gemaakt om aan den dood zijn beteekenis als opheffing van het leven te ontnemen' Freud wijst dan op de verkapte doodswenschen- , De duivel haal hem'" ...
1943 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 47
43 symboliseerd in de bloemen, als een tarting van den dood door de overlevenden, op het graf gestrooid en aan den doode meegegeven. Daarmee is de cirkel gesloten. Het begin keerde terug in het einde; in anderen vorm een symbool van het eeuwige leven. Aesculaaps slang bijv., zichzelf in de staart ...
1943 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 48
44 VERGAAN -„VERWESUNG".(Parasieten van den dood). Ik laat mijn hoofd op mijn handen rusten. Mijn vingers voelen de beenderen van mijn schedel. ,,Mijn" schedel Een ,,schedel"! Aan deze gelijkenis tusschen mij en allen heb ik nimmer gedacht. Ik zie haar duidelijk! Ik zie door een wei ...
1943 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 49
45immigraties, die beantwoorden aan de acht stadia van het verrottingsproces, waardoor langzaam het inwendige van het lichaam naar buiten komt. Ik wil ze kenneil, reeds vooraf zien, wat ik niet zal kunnen zien en ondergaan, wat ik niet voelen zal. (1) Enkele oogenbhkken voor het intreden v ...
1943 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 50
46(Dit duurt van de derde tot de negende maand). (4) Dan komt de 4de ploeg. Zij treedt op bij de eiwit-rotting en is samengesteld uit vliegen, Piophila, die haar maden in de kaas leggen, herkenbaar aan de karakteristieke sprongen, die ze uitvoeren — en van de kevers (Corynetes). (Ongeveer ...