1921 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 21
9meisjes 12—13 jaar oud, ze moesten dus naar den geregelden gang van zaken nog een jaar de school bezoeken. Men zocht nu de vermogens te analyseeren, die eenerzijds de school, anderzijds in het latere leven, speciaal in het beroep geeischt worden. Achtereenvolgens werden de volgende punten ...
1921 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 22
10Voor het onderzoek naar combinatievermogen worden drie woorden genomen bv. spiegel — aansluipende moordenaar — redding, waarvan verschillende oplossingen gegeven moesten worden. Ook Ebbinghaus werd toegepast, het completeeren van van weggelaten stukken. Een rechthoek werd in twee driehoe ...
1921 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 23
11 slotte werd het goede aanschouwingsvermogen, de scherpte en nauwkeurigheid der waarneming nog vastgesteld door een aantal kleinere proeven, waarbij het aankwam op zoo nauwkeurig mogelijk waarnemen van een gebeurtenis of op een plaat of aan een model, waarbij gelijktijdig gelegenheid was een bi ...
1921 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 24
12alleen geen voldoenden onderlaag kan leveren voor den arbeid van een beroepskantoor (Beratungsarbeit). Noodig is een wisselwerking met het experimenteel-psychologisch onderzoek en daarom kan men het advies voor een beroep niet toevertrouwen aan de school en aan den onderwijzer en den sch ...
1921 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 25
13 laten vaststellen door alle of verschillende onderwijzers, die daarvoor in aanmerking komen, men krijgt zoo een aanpassing der verschillende meeningen, wat niet goed is. Geen onderwijzer mag dus kunnen nemen van hetgeen vroeger werd opgeteekend, bovendien wordt de duur der waarneming belangrij ...
1921 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 26
14 taak der beoordeeling van de geschiktheid voor het beroep. Terecht wijst HYLLA er op, dat de arbeid voor de „Berufsberatung" in de eerste plaats in aanmerking komt voor de groote steden en nog langen tijd alleen voor deze. Het zou volgens hem niet al te moeilijk zijn voor de onderwijzers dezer ...
1921 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 27
15 gelegenheden voor waarneming, die alleen als vingerwijzingen bedoeld zijn. Ten slotte moet nog melding gemaakt worden van een plan, dat door vakkundigen, Berufsberater, onderwijzers en psychologen gezamenlijk is opgemaakt. De volgende maatregelen worden noodig geacht, om de „Berufsberatung" vo ...
1921 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 28
16 zich van zelf voordoen bv. bij het spel en schoolreisjes. Bijzonder geschikt is in dit opzicht ook het arbeidsonderricht en de werkzaamheid in schoolwerkplaatsen. 6. De onderwijzer krijgt een schema voor zijn aanteekeningen (zie later). 7. Valt den onderwijzer iets bijzonders op van zijn leerl ...
1921 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 29
17 prikkel zijn beste beentje voorzet, dan we\ of hij daarvoor krachtige prikkels noodig heeft, of hij neiging heeft moeilijkheden te overwinnen, of hij nauwkeurig of snel werkt. Belangrijk wordt ook geacht, hoe hij met personen en zaken omgaat, of hij meer voor werk met de handen of met het hoof ...
1921 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 30
De keuze van hef beroep.*) DOORJOH. V. d. SPEK.Van een keuze van het beroep kon in vroeger eeuwen, tot diep in de 19de eeuw geen sprake zijn. De kinderen, de zoons, groeiden meestal in het beroep van hun vader, zooals zij in diens trouwpak groeiden. En 't ambacht werd dan ook als re ...