1925 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 101
101 Als verklaring voor de absences, de aequivalenten en de echte toevallen is deze zienswijze van Wiersma zeer ingenieus en nog steeds niet door feiten weerlegd. Maar daarnaast blijft er plaats voor de descriptie van het eigene in het karakter van 'den epilepticus; de opvallende beleefdheid naas ...
1925 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 102
102 verwijderd, wat men zou kunnen noemen de poëzie of de romantiek der wetenschappen". En inderdaad, hierin heeft hij gelijk. Maar in onze eerste tegenstelling wordt ook niet bedoeld een oppervlakkige doelmatigheid, want dan moet ieder toegeven, dat er in de natuur veel ondoelmatigs is; dat wij, ...
1925 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 103
1Ö3 Zien we zoo de uiteenloopende beteekenis en waarde van de causalistische en teleologische kenvorm, niet minder groot is het '\erschil in de tegenstelling element en totaliteit. Een element is een deelstuk, een atoom gelijk aan alle andere atomen. Door analytisch denken is het atoom of element ...
1925 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 104
104 zijn eigen kwaliteit. Het mechanisme is deelbaar, kan gesplitst worden in kleinste deelen; het organisme is een totaliteit, niet toegankelijk voor invloed van buiten, waar die ook aangrijptwant door het op elkaar inwerken van de organen wordt altijd een organische zelfregulatie tegenover de p ...
1925 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 105
105 kenvorm; twee denkwijzen, de causalistische, analytisch werkend met atomen en kwantiteiten — en de teleologische, synthetisch, zich richtend op de totaliteiten en kwaliteiten. Beide de teleologie en het causalismc zijn wetenschappelijke methoden, noodig en bruikbaar om onze kennis en inzichte ...
1925 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 106
106 denken weet met deze dingen geen raad. Zijn cerebraal kennen begrijpt niet de persoonlijkheidsvariaties en uiteenloopende reacties op het ziekbed. Maar de invoelende menschenkenner en medicus verstaat aan het ziekbed de steeds weer anders genuanceerde -verschijnselen als een zinvolle eenheid ...
1925 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 107
107 dat behalve als hoeveelheid verven van onderscheiden samenstelling bovenal in zijn kwalitatieve eenheid moet worden gekend. Zoo is dan eenzijdig die medicus, die meent, dat hij aan het ziekbed uitsluitend causaa' mag denken. Immers zijn kennis zooals die wordt gedragen door roorphologie, phys ...
1925 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 108
m Deze vakken hebben geen eigen categorie. Maakt de biologi*' gebruik van causaal verklaren, dan kan ze de verschijnselen beheerschen, doch het blijft een kennen ten deeie, lacunair. Maar ziet ze in de verschijnselen der levende natuur de zinvolle openbaring van het leven (bijvoorbeeld het bouwen ...
1925 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 109
109 Naast de strengheid en precisie van de natuurwetenschappe üjke denkvorm leerden we deze kenvorm kennen, die attitude van luisteren en schouwen. Beide zijn ze noodig: gehoorzaamheid en ootmoed zijn evenzeer een eisch voor den wetenschappelijken onderzoeker als exactheid en zuivere rede. ,,0m i ...
1925 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 110
110 opneemt en zelf mede arbeidt aan haar verwezenlijking ^). En van het hoogste standpunt bezien is heel de wereld één organisch geheel, door één gedachte gedragen, door één wil geleid, voor één doel bestemd, een ogyavov dat tevens firjxavi] is en een fifjyavrj die tevens een ogyavov is — of uit ...