De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 51
moeilijk erkennen, en zijn theologische problematiek werd mededaarom nog door de politiek bepaald: Op kerkelijk terrein moet men tot in de fijnste geledingen van het geloof één van zin en één van gevoelen zijn, en daarom kon het niet anders of de volker ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 52
wetenschap, zoals deze in Pro Rege werd beschreven, samen. Ikmeen dat we daarmee ook het grondmotief van Kuypers denkenonder woorden brengen. Wetenschap bedrijven is volgens Kuypers 'transcendentaal realis-me' (Anema) het nadenken van Gods gedachten, die in de ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 53
zienlijke voorzoover het met meten, wegen, passen en tellen te benaderen is. Macht eischt vastheid van grondslag, en die vastheid van grondslag dreigde men te verliezen zoodra men over het terrein van het zintuiglijk waarneembare heenschoof.Onze ve ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 54
Gods, in wien al de schatten der wijsheid en der kennisseverborgen zijn'. Kuyper ging nog verder. Volgens hem is er ook een kennis vanGod, het 'hoog en heilig middelpunt van het rijk derVerborgenheden', mogelijk. Omdat wij van Gods geslacht zijn,volgens Paulu ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 55
deze wetenschap der zienhjke dingen door deze in christelijkperspectief te beoefenen. ChristeKjke wetenschap onderzoekt tevens het rijk der geeste-Ujke zaken bij het Ucht der openbaring. De openbaring zou tevensin de bijbel gegevens voor onze wetenschap verstrekken. ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 56
gepaard ging met een voor buitenstaanders irritante triomfantelijketoonzetting. De achter Kuyper georganiseerde 'kleine luyden' mochten ermet hun meest zuivere openbaring van Gods kerk nadrukkelijk bijzijn. Zij hadden hun voormannen in de raden, staten en ook in de ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 57
motieven. Als romanticus zocht hij naar de organische eenheid van zielen lichaam. Als wortel van die twee substanties noemde hij het hart, datbij hem een romantisch-organische en een bijbels-centrale gedachtevertegenwoordigde. Maar als mysticus zocht Kuyper in dat hart opnieu ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 58
Daarover schreef hij: 'Dat verborgene, verscholene, onzichtbare nu is niets anders dan de onmiddellijke aanraking van God aan zijn schepsel. Er is in u een punt, waar de levende God u aanraakt om u te dragen, en zulk een punt nu is er in alle schep ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 59
Het is dus de Heilige Geest die volgens Kuyper onze inwendige mensaanraakt. Daarover schreef hij:'De diepere grondgedachte blijft dus ongedeerd, t.w. dat het werk vanden Heiligen Geest intreedt, zoo dikwijls het aankomt op deonmiddellijke aanraking van God aan zijn sch ...