![VU Magazine 1992 - pagina 238](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/vu-magazine/vu-magazine-1992/1992/01/01/238-thumbnail.jpg)
VU Magazine 1992 - pagina 238
MUSEA VAN DE i^ü^^Sl^i^^^^^D e boeckdrucker schept uw geluck, uit pers en druck. W i e de vreugde die de drukker daaraan zelf beleeft deelachtig w^il w^orden, m o e t beslist naar Meppel. GertJ. PeelenGrafisch Museum r e16 vu AAAGA/INl: JUNI 199 2D e wereld hangt van d ...
![VU Magazine 1992 - pagina 239](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/vu-magazine/vu-magazine-1992/1992/01/01/239-thumbnail.jpg)
VU Magazine 1992 - pagina 239
VOORUITGANG 1789. Claude Garamond deed zoiets zelfs al in 1544. En de eerste cursiefletter werd in 1500 door Francesco Grillo gesneden voor een Venetiaanse drukkerij (vandaar de Angelsaksische term italic voor cursief). Het zou 435 jaar duren voor er in deze bedrijfstak wezenlijk iets veranderde. ...
![VU Magazine 1992 - pagina 240](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/vu-magazine/vu-magazine-1992/1992/01/01/240-thumbnail.jpg)
VU Magazine 1992 - pagina 240
Transport: ero[ erof De toekomst van het vervoer ligt ondergrondsBen van Kaam/18 vu MAGAZINE JUNI 1 9 9 2/Een groot deel van de vervoersproblematiek in ons dichtbevolkte landje zou zijn opgelost, als men bereid zou zijn ondergrondse transportmogelijkheden serieu ...
![VU Magazine 1992 - pagina 241](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/vu-magazine/vu-magazine-1992/1992/01/01/241-thumbnail.jpg)
VU Magazine 1992 - pagina 241
DE PNEUMATISCHE ONDERGRONDSE ONDER BROADWAY IN NEW YORK, GEOPEND OP 26 FEBRUARI 1870, EN HET INTERIEUR ERVAN. EEN STOOMMACHINE WEKTE DE LUCHTSTROOM OP DIE DE CAPSULE VOORTSTUWDEBij Jules Verne bestond geen twijfel. Zoals hij de pas begonnen lokale telefoondiensten van die dagen in duizend ...
![VU Magazine 1992 - pagina 243](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/vu-magazine/vu-magazine-1992/1992/01/01/243-thumbnail.jpg)
VU Magazine 1992 - pagina 243
een doorsnee van vier meter, waarin een sterk verdunde heliumatmosfeer is gecreëerd. De twintig meter lange voertuigen, rollen in dit ontwerp voort op slechts één rail. Een tweede bovenspoor voorkomt dat het voertuig omvalt. Voor zeer hoge snelheden werd een magnetisch zweefsysteem aanbevolen. He ...
![VU Magazine 1992 - pagina 242](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/vu-magazine/vu-magazine-1992/1992/01/01/242-thumbnail.jpg)
VU Magazine 1992 - pagina 242
;• /-r/, >-ay-/- ./•-./-y. •/.•/ y:-^-^ -/•..•/. - A / : / •/. y-.y.^:-/.y-./.x^-./(-:<-.7-.Vyr-v^:/.\/ -v". >'.•/:'ZTv ritrt» 1. C»#i< «Irt—-.;•./•.^:/:^:•y•y:•./^^.y-/./^rl•./^-r<^v<^:^^^x•v<•^:/.7'^^v •/••/•-^-^•••^^••^-^:/r/r/>.//-/•^•>^-:^/-^-; ...
![VU Magazine 1992 - pagina 244](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/vu-magazine/vu-magazine-1992/1992/01/01/244-thumbnail.jpg)
VU Magazine 1992 - pagina 244
:7^ 's GRAVENHAGE\.55/^=-:----,\b^.UTRECHT• • • • •Betuwespoorlijn, varianten uit startnotitie m.e.rH H B Hkortste tracé ondergrondsK - >• - _:.A=spoorweg rijksweg\& ( . ROTTERDAM,*^f-y ...
![VU Magazine 1992 - pagina 245](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/vu-magazine/vu-magazine-1992/1992/01/01/245-thumbnail.jpg)
VU Magazine 1992 - pagina 245
HET GERUCHTMAKENDE ARTIKEL VAN IR. W. LEEUWENBURGH VAN RIJKSWATERSTAAT, DAT HEM OP EEN SPREEKVERBOD KWAM TE STAANoverkomelijke bezwaren behoeft op te leveren. Wat de Japanners deden, kon desgewenst ook in de Hollandse blubber. Die tegenwerping ging dus niet meer op. Medio 1991 publiceerde ...
![VU Magazine 1992 - pagina 247](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/vu-magazine/vu-magazine-1992/1992/01/01/247-thumbnail.jpg)
VU Magazine 1992 - pagina 247
DE TREKVAART TUSSEN HAARLEM EN AMSTERDAM TIJDENS DE FEESTELIJKE OPENING VAN HET EERSTE IJZEREN SPOORWEGTRAJECT IN NEDERLAND.materieel. Bij de aanleg zouden Nederlandse bouwers ervaring kunnen opdoen met moderne boortechnieken. Stapsgewijs zou vervolgens kunnen worden toegewerkt naar meer t ...
![VU Magazine 1992 - pagina 246](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/vu-magazine/vu-magazine-1992/1992/01/01/246-thumbnail.jpg)
VU Magazine 1992 - pagina 246
kenen van de aanzienlijke milieuvoordelen van ondergronds bouwen." D e meeste aandacht in de kranten trok Leeuwenburghs conclusie dat zijns inziens zowel de Betuwelijn als de h o ge-snelheidstrein Antwerpen-Amsterdam ondergronds dienden te worden aangelegd. O o k zou bekeken moeten worden of het ...