Een handvol filosofen - pagina 20
i6 / Fragiel begin (1880-1^18) Arthur Schopenhauer en later Friedrich Nietzsche hadden het gebrek aan levens-echtheid van die intellectualistische filosofische theorieën onder vuur genomen. S0-ren Kierkegaard had tegenover die alg ...
Een handvol filosofen - pagina 200
196 VA Voorspel en begin innerlijk tegenstrijdige overtuigingen tegelijk: de dienst van de medemens vanuit de dienst van God enerzijds; de dienst van de partij die godsdienst vanuit de marxisti- sche t ...
Een handvol filosofen - pagina 201
12 Centrale Interfaculteit in een isolement ^97de beslissing van de universiteitsraad, voor zover zij haar eigen beleid kon bepalen,bleef zij vasthouden aan de doelstelling. In de discussienota over de wijsger ...
Een handvol filosofen - pagina 202
198 V A Voorspel en begin Universitair Stimuleringsfonds. Hoewel het doel van dit fonds ongeveer gelijk was aan dat van het BRO, was het stimuleringsfonds expliciet bedoeld om het wetenschap- pelijk pro ...
Een handvol filosofen - pagina 203
1 H. van Riessen: een geharnast filosoof 199 13 Wie was wie?Wie waren de filosofen die de gang van de gebeurtenissen in de Centrale Interfacul-teit meebepaalden en meebeleefden ...
Een handvol filosofen - pagina 204
200 V B Filosofen van de systematische vakkenzien dat wetenschap en techniek misbruikt kunnen worden in het organiseren vanmenselijke verhoudingen. Hij analyseerde de managerscultuur in grote organisaties,waarin bijvoorbeeld vertica ...
Een handvol filosofen - pagina 205
I H. van Riessen: een geharnast filosoof 201verdere opleiding op de ulo en de mts (middelbare technische school) en vervolgensop het toenmalige Christelijk Lyceum in Haarlem, waar hij in 1932 slaagde voor he ...
Een handvol filosofen - pagina 206
202 V B Filosofen van de systematische vakken Na de oorlog wilde hij zijn lang ge- koesterde wens van een promotiestudie ...
Een handvol filosofen - pagina 207
I H. van Riessen: een geharnast filosoof 203cultuurfilosofische verhandeling die begon met twee vragen: 'Wat staat ons te wach-ten? Wat staat ons te d o e n ? ' " Voor het beantwoorden van deze vragen concentreer-d ...