Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 74
Orthodoxe geloofsgenoten daar, en hij is ten diepste geschokt door de wreedheid van de Turkse vervolgingen ,,quae ob diversum ritum religionum plus solito saevit". Met deze woorden, dat de vervolging, vanwege het verschil in riten der godsdiensten, uitzonderlijk had gewoed, grijpt hij al vooruit ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 73
hypertrophic van het denken. Als zij God „Mon Tout" noemt en zichzelf „Rien", dan trekt zij geen conclusies die vanuit een pantheïsme komen tot een vervluchtiging van predestinatie, genade en heil, noch tot een geestdriftig deïsme. Als zij aan een hypertrophic lijdt, dan is het een hypertrophic v ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 50
woordde Grosheide: „Dat is juist. Hij doet het niet en hij zou het niet kunnen en eigenlijk ook niet willen". De aprioriteit schakelt het subjectieve criterium uit. Als tweede indicatie van Grosheide's bezig-zijn met het probleem der subjectiviteit zou ik willen noemen zijn critische notities bij ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 80
AANTEKENINGEN 1. Emile Picot, Les moralités polémiques, ou la controverse religieuse dans l'ancien theatre francais in het Bulletin de la Société de rhistoire du Protestisme francais, Parijs, 1892, p. 562, e.v. 2. Verdun L. Saulnier, Marguerite de Navarre, Theatre profane, Genève/Parijs, i960, p. ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 358
dusver rijst geen bezwaar) - demagogen, querulanten, formalisten, napraters, hen, die zichzelf herhaalden, geperfectioneerde halfslapers en normale leden. Het qualitatief indrukwekkende van uw rectoraat kan daaruit worden afgeleid dat onder uw presidium de senaat iets betekend heeft. Of deze laat ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 44
zijn geweldige betekenis. Ondanks waardering voor Calvijns exegese achtte Grosheide haar toch voor onze tijd te atomistisch, nog afgezien van haar begrensdheid. Ook hier ontdekken wij verschillende aspecten van Grosheide's belangstelling. Meermalen spreekt hij met waardering voor de historische s ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 23
voor zover die van mensen afhangt, een aanvaardbare weg wijst. Men zou het de weg van het overdragen van de fakkel kunnen noemen. ledere generatie van mensen, die in het bestuur der universiteit en in onderwijs en onderzoek op de vitale posten staat, moet haar erfgoed en opdracht aan een nieuwe g ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 41
heeft nooit zijn aandacht verminderd voor de bezinning over wat wel het duidelijke concentratiepunt van zijn leven mag worden genoemd: de bijbel, die zijn leven meer dan een halve eeuw mateloos heeft geboeid en gevuld. Als ik Grosheide's naam uiteraard vooral verbind met het Nieuwe Testament, is ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 51
menselijke activiteit, waarin het tegendeel van alle „pia fraus" tot belangrijk gegeven werd. Wanneer Grosheide in 1956 schrijft over de geschiedschrijving van de bijbel, spreekt hij over deze subjectiviteit zeer onbevangen, ontspannen en nadrukkelijk. Deze geschiedschrijving - zo zegt hij - is s ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 48
vormgeving, waarin Grosheide een bevestiging gaf van zijn visie op het synoptisch vraagstuk. Wanneer men zich afvraagt waarom Grosheide zulke bezwaren had tegen de bronnenhypothese, dan valt allereerst op zijn bezwaar vanuit de traditie-gegevens en hij vond dat ze niet kon dienen ter verklaring v ...