Jaarboek 1979-1980 - pagina 31
matiesystemen was vooral het studenteninformatiesysteem (VUBIS/S) aan de orde. Een definitiestudie werd besproken; het maken van een functioneel ontwerp is de volgende stap. Een principe-besluit werd genomen over een financieel informatiesysteem, in aansluiting bij de ontwikkelingen aan de Rijksu ...
Jaarboek 1979-1980 - pagina 33
Opening der Lessen Moet de academische vrijheid in de wet? Rede uitgesproken door de Rector Magnificus, Dr. H. Verheul ter gelegenheid van de Opening der Lessen, in een bijeenkomst van de Universiteitsraad aan de Vrije Universiteit te Amsterdam op 1 september 198031 ...
Jaarboek 1979-1980 - pagina 35
Uit de onderwijsbegroting voor het jaar 1980 kan een conclusie snel getrokken worden: het wetenschappelijk onderwijs wordt overstroomd met discussienota's, wetsontwerpen enz. Niet minder dan 10 van de 36 beleidsvoornemens van de betrokken bewindslieden hebben betrekking op het wetenschappelijk on ...
Jaarboek 1979-1980 - pagina 36
Bij de uitvoerige bespreking van dit artikel in de memorie van toelichting worden drie aspekten van deze academische vrijheid genoemd: — de vrijheid in het geven van onderwijs, — de vrijheid in het ontvangen van onderwijs, — de vrijheid in het verrichten van onderzoek. De bewindslieden zien, volg ...
Jaarboek 1979-1980 - pagina 37
hebben om in voorkomende situaties tot een verantwoorde oordeelsvorming te komen. Duidelijk is uit het bovenstaande hoe voorzichtig men geprobeerd heeft het begrip academische vrijheid nader te duiden, maar dat er toch nog lacunes zijn. Zo zijn immers de bij de vrijheid in het verrichten van onde ...
Jaarboek 1979-1980 - pagina 38
grenzen. De Vrije Universiteit merkt hierbij op dat de beperking door de overheid niet verder mag gaan dan richtlijnen voor de financieel-organisatorische aspecten van het beleid van de instellingen. Van de academische vrijheid worden in de reacties meer aspecten genoemd dan de drie in de memorie ...
Jaarboek 1979-1980 - pagina 39
Steeds meer klinkt juist door dat de wetenschap niet vrijblijvend kan en mag zijn en dat de wetenschappers binnen gestelde kaders moeten werken. Terecht wordt er van uitgegaan, zonder dat dit altijd geëxpliciteerd wordt, dat de wetenschap dienstbaar aan de samenleving moet zijn en ingebed is in h ...
Jaarboek 1979-1980 - pagina 40
en onderzoek. De kern hiervan, de studie, is niet van buitenaf te beïnvloeden, anders dan door beïnvloeding van de persoon die, en de omstandigheden waaronder hij studeert. Immers zijn vooroordelen en voorkeuren spelen ook bij het studeren een rol. Dat een sterke religieuze of politieke gebondenh ...