Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 37
Toegepaste Psychologie' ( L . T . P . ) . Door het zelfstandigworden van het laboratorium werden ook de banden methet p.i. in snel tempo hoe langer hoe losser. Het laborato-rium houdt zich nu alleen nog maar bezig met de bedrijfs-psychologie, of iets moderner gezegd, d ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 38
Indien daarentegen een rijksdaalder \oor L werkelgk te hoog is d a u | vragen wij U len minste één gulden te wiUen bijdragen. Zij, die geen kinderen bezitten, kunnen ditzelfde doen door op de sÜch- tingsdag van het Instituut, de 26ste Mei, een zelfde bedrag t ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 39
tijd. Waterink had deze op zijn bureau staan. Als er dan ou-ders langs kwamen bij Waterink om advies was dit gratis.Wel werd men vriendelijk verzocht een gift in het busje tedeponeren. Met Waterink achter zijn bureau was dit na-tuurlijk moeilijk te vermijden. ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 40
VI D E SCHOOL Tot nu toe is één onderdeel van het P.i. niet genoemd dat wel degelijk een beschrijving behoeft in de geschiedenis van het instituut, namelijk de school verbonden aan het P.l. Vanaf de oprichting moet het Waterink duidelijk ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 41
Een school verbonden aan het Paedologisch Instituut wilzeggen, verbonden met de laboratoria en het internaat. Eenobservatie in den ruimsten zin. Van klassikaal onderwijsis op deze school dan ook geen sprake. Het individueelestaat sterk op den voorgrond. En gelukkig ook ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 42
belangrijk jaar voor de school. In het Besluit BuitengewoonOnderwijs (1949) wordt 'een school verbonden aan eenpedologisch instituut' erkend als een aparte vorm van bui-tengewoon onderwijs. Daarmee is de school het eersteonderdeel van het p.i. dat in een wettelijk kade ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 43
Het speelrek bleef door de jaren heen populair als thans bij nieuwbouw het geval is, de schoolkwestie niet tot een oplossing zal kunnen worden gebracht'. Enkele jaren later - omstreeks i960 - is men geheel van gedachte veranderd en zien bestuur e ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 44
ben in deze stichting. Het feit dat de nieuwe school eenLOM-school werd en geen tweede p.i.-school kwam omdatde inspectie van het B . L . O . het werk onvoldoende specia-listisch vond voor deze benaming. Behalve het p.i. wasook de school in versukkeling geraakt (en lan ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 45
1 een nieuw gebouw voor deze school. Men heeft het oog laten vallen op een gebouw in de Moreelsestraat, een zij- straat van de Baerlestraat. Alsof de geschiedenis zich her- haalt blijkt ook deze verhuizing niet in korte tijd te ...