Ridders van het recht. De juridische faculteit van de Vrije Universiteit 1880-2010 - pagina 126
kende. Terwijl zijn invloed aan de Vrije Universiteit afnam, groeide buiten dezeuniversiteit de belangstelling voor zijn werk, meer voor zijn filosofische danvoor zijn juridische publicaties. Met de bewerking en Engelse vertaling van zijnhoofdwerk De wijsbegeerte der wetsidee ...
Ridders van het recht. De juridische faculteit van de Vrije Universiteit 1880-2010 - pagina 127
A. Anema: fascisme^mernationaal rechten de Calvinistische Juristen Vereniging isaai ...
Ridders van het recht. De juridische faculteit van de Vrije Universiteit 1880-2010 - pagina 129
A. S O E T E M A NA. Anema: fascisme, internationaal rechten de Calvinistische Juristen VerenigingProf. mr. Anne Anema (1872-1966) was ongetwijfeld een van de gezichtsbepalen- 125de hoogleraren van de juridische faculteit in het interbe ...
Ridders van het recht. De juridische faculteit van de Vrije Universiteit 1880-2010 - pagina 13
30. Historisch besef en filosofische verwondering. Rechtsgeschiedenis en rechtstheorie na 1980 • 391 J. DE BRUIJN V N a b e s c h o u w i n g • 401 Honderddertig jaar juridische faculteit in ontwikkelingsperspectief • 403 D ...
Ridders van het recht. De juridische faculteit van de Vrije Universiteit 1880-2010 - pagina 130
schappelijke samenkomst der Vrije Universiteit over De Italiaansch-fascistische staatsleer.^ In Duitsland was Hitler toen al aan de macht. Maar, zoals de titel al aangeeft, daarover en bijvoorbeeld over het antisemitisme is in deze rede niets ...
Ridders van het recht. De juridische faculteit van de Vrije Universiteit 1880-2010 - pagina 131
een machtsstaat. Voor Mussolini was de staat alles: niets buiten de staat, niets tegende staat, alles voor de staat (29). Deze machtsstaat wordt dictatoriaal geregeerddoor een elite. Zij wordt niet van onderen op georganiseerd, zoals een rechts-staat, maar van boven af (1). Z ...
Ridders van het recht. De juridische faculteit van de Vrije Universiteit 1880-2010 - pagina 132
litaire staat is in strijd met het christendom omdat hij ook religie ondergeschikt maakt aan zijn doeleinden. 'Gezag en vrijheid,' zegt Anema, 'zijn ons krachtens onze beginselen beide even lief.'^ Maar die vrijheid is toch niet de vrijheid van he ...
Ridders van het recht. De juridische faculteit van de Vrije Universiteit 1880-2010 - pagina 133
Dit impliceert een beperking van de volkenrechtelijke soevereiniteit. Diehoudt nog steeds in dat geen staat onderworpen is aan de rechtsmacht van eenandere staat. Maar zij houdt niet meer in (zoals in de negentiende eeuw alge-meen geloofd werd) dat staten niet gebonden zi ...
Ridders van het recht. De juridische faculteit van de Vrije Universiteit 1880-2010 - pagina 134
studiekringen zouden komen, zoals die ook in sommige corpora bestonden. Al- dus is in het najaar van 1920 een kring onder leiding van Anema opgericht. Schenkeveld deelt mee dat de kring aanvankelijk bestond uit ongeveer tien juristen en later ...