GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

76 resultaten
Filteren
van 8
1925-10-20
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 56

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 56

54 dan één plaats loopt, loopen er ook meer lijnen naast elkaar. We kunnen trachten voor de tweede periode tot een slotsom te komen. De grondslag der feiten blijft, de prediking gaat door, maar gaat niet alleen analyseeren, doch ook differentieeren. Op verschillende plaatsen, in verschillende kri ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
373 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 67

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 67

65"""We hebben reeds herhaaldelijk gesproken over de verschillende kringen en gezien, dat het komen van het evangelie tot een nieuwen kring, beteekende verrijking der openbaring. We moeten nu wijzen op een verschijnsel, dat daarmede in verband staat. We hebben in onzen kanon vier geschreve ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
373 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 11

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 11

9te mogen afleiden of waartoe die ervaring onbewust had geleid ^). Het is echter niet mijn bedoeling thans een weerlegging te geven van deze subjectief getinte richting op het gebied van de Nieuwtestamentische wetenschap ^). Ik moest haar noemen, omdat ze den ondergang gebracht heeft van d ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
372 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 24

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 24

22We nemen dan ook geen verschil aan tusschen den evangelist en zijn Heiland, in dien zin, dat hij de leer, het onderwijs van Jezus niet objectief juist zou hebben beschreven, dat hij zou hebben vergroot en verheerlijkt, maar alleen in dien zin, dat we de stof zelf wenschen te onderscheide ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
370 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 45

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 45

43van heidendom en Jodendom lean dan ook slechts gesproken worden, gelijk we het bij onze eerste opmerking hebben gedaan. De prediking van den Christus komt tot Joden en heidenen, houdt rekening met hun leer en leven, met hun theorieën en hun zonden en wordt gebracht op zulk een wijze, dat ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
370 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 64

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 64

62aan den eersten aan Timotheus. Nooit mag worden vergeten, dat i~ het ten slotte niet van Paulus afhangt, wat hij in zijn brieven behandelt. Als hij voor het eerst in een gemeente komt, zal hij steeds ten naaste bij hetzelfde hebben gepredikt. Maar als hij een brief schrijft, is dat in ve ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
370 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 55

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 55

53 zijn overgangen. In sommige brieven van Paulus worden reeds bepaalde dwalingen bestreden, hetgeen we tot de kenmerken rekenen van het derde tijdvak. Zoo zouden we ook kunnen spreken over de synoptische evangeliën. Aan de eene zijde dienen ze voor de propaganda, ze willen de prediking uitdragen ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
367 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 38

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 38

36aan het einde der aarde ^). Het boek der Handelingen beschrijft dezen gang. We zien de apostelen eerst te Jeruzalem arbeiden en in Judea. Dan gaan ze naar Samaria. Eindelijk worden geen grenzen meer in acht genomen en het evangelie komt tot Rome, ja, al spreken de Handelingen er niet ove ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
365 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 48

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 48

46om er in te komen. De Bergrede sluit aan, bij hetgeen onder de Joden leefde, ze heeft den vorm van het: doet dat en gij zult leven. Maar het is niet de bedoeling van Jezus, dat de discipelen alleen door dat te doen in het koninkrijk Gods kunnen komen. Integendeel, ze moeten gevoelen, dat ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
365 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 68

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 68

66tot zaligheid, het feit, dat op deze wijze verrijking der openbaring tot stand kwam, wordt daardoor slechts bevestigd. Ik wijs op een verwant verschijnsel. Paulus schreef twee brieven naar Thessalonica en twee naar Korinthe. In beide gevallen kan gezegd, dat het tweede schrijven misverst ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
365 woorden
van 8