![Studentenalmanak 1926 - pagina 144](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1926/1926/01/01/144-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1926 - pagina 144
132 HET TRAGISCHEzal de uitkomst zeker aldus wezen. En immers in de natuurmeent onze praemisse bevestiging te vinden: Natura nonfacit saltus. Er is dus een keten van handelingen en gebeurtenissen,een relatie der momen ...
![Studentenalmanak 1926 - pagina 145](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1926/1926/01/01/145-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1926 - pagina 145
HET TRAGISCHE 133de bron is, waaruit een menigte vragen ontspringen, is tenallen tijde een struikelblok, wijl een tastbare weersprekingvan materialistische evolutie- en descendentietheorieëngeweest ^). ...
![Studentenalmanak 1926 - pagina 146](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1926/1926/01/01/146-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1926 - pagina 146
134 HET TRAGISCHEdes schwächeren, nämlich des Ich oder mit dem Aufgehendes Ich in der Welt" '). Wel nadert Goldschmit het Godsbegrip, ofschoon hij geenpersoonlijk God erkent. Hij spreekt van ,,Gott, oder All-mach ...
![Studentenalmanak 1926 - pagina 147](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1926/1926/01/01/147-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1926 - pagina 147
HET TRAGISCHE 135 doordringt en waarin wij Zijn wil kunnen leeren kennen, wijl dit anders onmogelijk zou zijn. Die aardsche, die mensohelijke sfeer kunnen wij met onzen geest overzien. Dit is het terrein van d ...
![Studentenalmanak 1926 - pagina 148](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1926/1926/01/01/148-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1926 - pagina 148
136 HET TRAGISCHEblijft de tragiek voortduren. En een definitief doorgevoerdtragisch conflict eindigt eerst in den dood. * * Wij hebben in het voorgaande getracht ons los te makenvan ...
![Studentenalmanak 1926 - pagina 149](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1926/1926/01/01/149-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1926 - pagina 149
HET TRAGISCHE 137tragisch erscheint, dunkel hinaus auf dauernde, mit demWesen der Welt bereits gegebene Faktoren, Zusammen-hänge, Kräfte, die „so etwas" möglich machen. Es tritt unsalso auf unmittelbare W e i s e . . . . ...
![Studentenalmanak 1926 - pagina 15](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1926/1926/01/01/15-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1926 - pagina 15
^ ^^ /iJ M E P T f M B i R M i 1 AvMWi'ëMM ^ k flj>^"' »/f ^^fyf^^t. P mÊi >^2aa. »t \mwjljl 1 ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ m111mmi HifiROENMAANaH \f Ë] 1 Woensdag 2 Donderdag 3 Vnjdag 4 ...
![Studentenalmanak 1926 - pagina 150](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1926/1926/01/01/150-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1926 - pagina 150
138 HET TRAGISCHE Güter sind gegenüber Uebeln, Gutes gegenüber Schlechtem, Schönes gegenüber Häszlichem)", ,,Tragisch ist der Konflikt,der innerhalb der positiven Werte und ihrer Träger selbstwaarde ^). Hoe ontstaa ...
![Studentenalmanak 1926 - pagina 151](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1926/1926/01/01/151-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1926 - pagina 151
HET TRAGISCHE 139baar, daar deze van de psychologische methode uitgaat.Zoodra men uitgaat van „hohe positive Werte", ondersteltmen aprioristisoh een norm- en graadbepaling bij het subjecten wordt dus het tragische hierva ...
![Studentenalmanak 1926 - pagina 152](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1926/1926/01/01/152-thumbnail.jpg)
Studentenalmanak 1926 - pagina 152
140 HET TRAGISCHEdie gebruik kan maken óók van de kosmische causaliteit(was smelt voor de zon). Daarbij komt de vraag: wat verstaat Scheler onder „Kau-salität", Verstond hij daaronder de empirische wet vanoorzaak e ...