1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 30
26 Het zou geen zin hebben al deze theorieën de revue te laten passeeren. Slechts ter illustratie van het feit, dat men het totemisme uit de meest verschillende gezichtspunten heeft beschouwd, enkele voorbeelden. Er zijn enkele onderzoekers, die aan het totemisme het karakter van een rehgie hebbe ...
1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 31
27 Dat er primitieve volken zijn, die het verband tusschen coïtus en graviditeit niet kennen, staat echter allerminst vast. Uit allerlei gebruiken als subincisie, dooden van onechte kinderen, het dooden van kinderen uit omgang met blanken geboren enz. blijkt wel, dat zij niet zoo onnoozel zijn al ...
1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 32
28 begeerd en niet geduld, en ten tweede, dat het totemdier als een rempla?ant van den vader moet worden beschouwd. W a t het eerste betreft, de neiging tot incest bij de primitieven, wijst Freud op het feit, dat het totemisme meest gecombineerd voorkoimt met de exogamie. De jongeman in de oerwou ...
1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 33
29 Als een man zijn schoonzuster ontmoet, moet hij deze zorgvuldig trachten te mijden. Hij mag niet uit dezelfde schotel eten als zij, hij mag haar hut niet binnengaan, mag ternauwernood tegen haar spreken en moet haar met een ,,aarzelende" stem groeten. Bij vele stammen is de relatie van een man ...
1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 34
30 primitieve mensch in een andere verhouding tot het dier staat als de cultuurmensch. Immers hij identificeert zich met zijn totemdier. Om dit begrijpelijk te maken wijst Freud op de z.g. dierphobieën van kinderen. Het is een ervaringsfeit, dat men bij kinderen nog aleens vrees voor bepaalde die ...
1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 35
31 Freud grijpt nu terug op de ideeën van Robertson Smith n ) over het offer. Smith lanceert de gedachte, dat het offer in alle godsdiensten aanvankelijk de functie vervult van „an art of social fellowship between the deity and his worshippers". Later werd het karakter van het offer veranderd, to ...
1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 36
32 totemdier doet dienst als vaderbeeld. Het dooden van het vaderbeeld is een feestelijke gebeurtenis, maar dank zij de ambivalentie der gevoelens wordt na den dood van den vader de tegenstroom actief. De moord op den vader wordt gevolgd door berouw. Nadat in de oerhorde de vader verslagen was, i ...
1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 37
33 Materie Exaktheit anzustreben wie es unbillig ware, Sicherheiten zu fordern". Men zou inderdaad deze heele conceptie ter zijde kunnen schuiven met de bewering, dat het alles op een speculatieve redeneering berust. Wij zijn met de oergeschiedenis van de menschheid nu eenmaal slecht op de hoogte ...
1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 38
34 ren, die het karakter van het buitengewone hebben en dat er wezens zijn, die over buitengewone krachten beschikken. Deze kracht kan men zich op een of andere wijze toeëigenen, men kan haar ook kwijtraken. Het gaat den primitieven mensch er om deze kracht te bewaren en aan te kweeken, zoodat hi ...
1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 39
35 zijn in tjurunga's veranderd. Andere voorouders zijn veranderd in ratapa's (kinderkiemen) en huizen nu in boomen of rotsen. Nu en dan dringen zij in de schoot van een vrouw, die voorbijgaat en worden dan weer als mensch geboren. Het woord tjurunga beteekent ,,der eigene, geheime Leib" en wanne ...