VU Magazine 1987 - pagina 31
handen belanden eigenlijk mijn onderzoeksresuhaten? En wie geeft mij de normen voor m'n handelen?" Vaak klampen studenten zich dan vast aan het christelijk geloof. Maar dat staat ver van het Delftse bed en de technische wereld af. Geloof en techniek lijken appels en peren. Of, zoals Ton Meijknech ...
VU Magazine 1987 - pagina 32
zakelijking, die vat de werkelijkheid op als een ding, een 'het'. Dat acht ik een grote zonde."Moet de wetenschap dan maar stoppen met het in kaart brengen van zoveel mogelijk kennis? Dat hoeft niet, aldus Fennema: "Als we maar zien dat de werkelijkheid van het landschap méér is dan ...
VU Magazine 1987 - pagina 33
de en speelse elementen. Waarom zou je niet kunnen zeggen dat God creatief in de kosmos meespeelt, iets onvoorspelbaars heeft, zoals ook mensen creatief en onvoorspelbaar kunnen zijn?", zo besloot Van den Brom z'n reis door hoger sferen.Hoogleraar elektronica, dr.ir. J. Davidse, ooi ...
VU Magazine 1987 - pagina 34
aldus prof. Davidse. Voor een deel heeft ze dat aan zichzelf te wijten. "De Kerk zal moeten doorbreken naar de cultuur, en daarbij de techniek, die een onlosmakelijk onderdeel van de cultuur is geworden, niet langer negeren.Ze moet het gesprek aandurven." Optimistisch is Davidse niet: ' 'Ik heb a ...
VU Magazine 1987 - pagina 35
Balancerend in het tijdperk tussen de Romantiek en het Impressionisme bevond zich Gustav Mahler. Over een weemoedig componist. ROELEKEVUNDERINK'Het belangrijkste van de muziek staat niet in de noten'Als een van de laatsten der romantici heeft Gustav Mahler in zijn werk altijd ...
VU Magazine 1987 - pagina 36
één man en zijn relaties met mens en natuur om hem heen, zijn God en zijn uiteindelijk spiritueel geluk. In de eerste symfonie worden vragen opgeworpen die deels worden beantwoord in de tweede (ook wel 'De Opstanding' genoemd). In de finale van deze symfonie ontkent Mahler de religieuze concepten ...
VU Magazine 1987 - pagina 37
om degenen die ze zullen moeten aanhoren." In 1901 was Mahler zeer bewogen door de gedichten van Rückert, die zelf zijn beide kinderen verloren had. Maar, zo vragen velen zich af, waarom completeerde Mahler deze reeks liederen in de gelukkige zomer van 1904 die hij met zijn vrouw en twee kinderen ...
VU Magazine 1987 - pagina 38
Alphons Diepenbrock (1910) Willem Mengelberg, Gustav Mahler en Alphons Diepenbrock tijdens een wandeling in de buurt van Laren (1906)hij haar verbood te componeren. Hij wilde dat zij zich uitsluitend aan hém bond en voor hem zorgde, maar Alma werd daar in hevige mate door verscheurd. Algem ...
VU Magazine 1987 - pagina 39
de buurt van een paar giechelende jodinnen, wat zeer afleidend werkte. Daarbij kwam nog dat de symfonie op het eerste gehoor zeer vreemd en grillig klinkt. De Kindertotenlieder zijn zeer aangrijpend, zo fijngevoelig en diep. Na eik lied verlieten steeds meer toeschouwers de zaal. Mahler was na he ...
VU Magazine 1987 - pagina 40
Montessori Jonge Nederlanders die middelbaar onderwijs op Montessorischolen genoten, onderscheiden zich in allerlei opzicht van leeftijdsgenoten die het destijds met de meer gangbare onderwijsvormen moesten doen. Ze blijken tien jaar na het behalen van hun einddiploma -voor het merendeel te behor ...