VU Magazine 1987 - pagina 61
de goede afloop, vooral waar het de doeleinden betrof die de nieuwe burger, met de juist verworven democratische rechten stevig in de knuist, zou gaan nastreven. Met profetische blik zag Hofland op dat moment al een beeld opdoemen, dat mogelijk nog onthutsender was dan wat de Franse schrijver en ...
VU Magazine 1987 - pagina 62
de goede afloop, vooral waar het de doeleinden betrof die de nieuwe burger, met de juist verworven democratische rechten stevig in de knuist, zou gaan nastreven. Met profetische blik zag Hofland op dat moment al een beeld opdoemen, dat mogelijk nog onthutsender was dan wat de Franse schrijver en ...
VU Magazine 1987 - pagina 63
verzuiling, maar veeleer op de uitholling daarvan, als gevolg waarvan een volstrekt kleur-, smaak- en geurloze eensgezindheid de overhand kreeg; "een grijze brij van consensus die daaronder tevoorschijn kwam." De 'loodom-oud-ijzertheorie' lijkt tóen te zijn geconcipieerd. Tegen deze apathische ee ...
VU Magazine 1987 - pagina 64
lichte schaamte. Geen wonder in een tijd waarin de idealen, zo men daarvan ai spreken kan, volkomen haaks lij- Links: Oud-premier ken te staan op die uit de jaren zestig. Het 'wij-gevoel' is Biesheuvel: 'Dat nooit meer. Nu heb inmiddels verdrongen door het ik, ik en nog eens ik. 'Ge- ik de kans h ...
VU Magazine 1987 - pagina 65
DE JAREN ZESTIG Hun maatschappijkritiek dreef de studenten uit de jaren zestig de straat op. Daarna werd weinig meer vernomen van 'kinderlokkers' als Marcuse en Adorno. Is de 'kritische theorie' dood? En wie zijn de erfgenamen? KOOSNEUVEL•mHet nei noodlotsdenken nuuüiüiiDüenK ...
VU Magazine 1987 - pagina 66
1930 directeur was. Andere beroemde namen uit deze hadden. Verborgen in de kelders van het Institut fur So- In 1969 werd het kring waren: Waiter Benjamin, i-ierbert Marcuse en Eficii zialforschung lagen de jaargangen van het Zeitschrift fur Maagdenhuls bezet, het administraFromm. Sozialforschung, ...
VU Magazine 1987 - pagina 67
de natuur door de mens en de hoop op een algemene emancipatie van de mens, die ook in het vroegste werk van Marx terug te vinden zijn. n de tweede plaats is de filosofie van Adorno én Horkheimer niet zo a-religieus als velen denken. Vrijwel alle leden van de Frankfurter Schule waren van joodse or ...
VU Magazine 1987 - pagina 68
len, maar volkomen irrationeel voor wat betreft de doelen. In die zin is de natuurbeheersing, hoe technisch geperfectioneerd deze ook mag zijn, voor hen nog altijd een blind proces; de doelen van de maatschappelijke macht worden als vanzelfsprekend aanvaard.Beheersing van de natuur ...
VU Magazine 1987 - pagina 69
In hun latere werk zouden dergelijke nuances verdwijnen. Aan het eind van de jaren veertig keerden Adorno en Horkheimer terug naar Duitsland, waar ze als representanten van een glorierijke cultuur, hartelijk werden onthaald. Desondanks kwamen ze in de jaren vijftig en zestig in een steeds groter ...
VU Magazine 1987 - pagina 70
Jan Baars: "Wat ik zeer goed vind, is dat Adorno steeds weer gehamerd heeft op Auschwitz en Hirosjima. Dat die negativiteit in zijn werk zo aangeschroefd wordt, is ook een poging om de kiem van het verleden over te brengen, waardoor in de theorie een ervaring kan worden opgedaan zonder dat je hem ...