VU Magazine 1990 - pagina 61
idee van de Mannerbund onderzocht. De Mannerbund was een reliek uit de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog, waar de soldaten alleen door innige kameraadschap konden overleven en de vijand weerstaan. Na de oorlog verdween de behoefte aan die kameraadschap niet en ontstond een ideaalbeeld van een ...
VU Magazine 1990 - pagina 62
den namelijk in keurige statistieken naar beroep, leeftijd en opleiding, maar niet naar geslacht. Het is dus niet bekend hoeveel vrouwen vallen onder de categorieën 'arbeiders' of 'kantoorpersoneel' in deze statistieken. Ledenlijsten zijn grotendeels verloren gegaan. Bij de verkiezingen van '30 e ...
VU Magazine 1990 - pagina 63
den namelijk in keurige statistieken naar beroep, leeftijd en opleiding, maar niet naar geslacht. Het is dus niet bekend hoeveel vrouwen vallen onder de categorieën 'arbeiders' of 'kantoorpersoneel' in deze statistieken. Ledenlijsten zijn grotendeels verloren gegaan. Bij de verkiezingen van '30 e ...
VU Magazine 1990 - pagina 64
In de hedonistische cultuur van de late twintigste eeuw lijken het pessimisme, de mysantropie en de ascese van Schopenhauer niet zo in trek. Toch is de invloed van deze sfeerbedervende knorrepot ook nu nog navoelbaar. Een poging tot verklaring van zijn onmiskenbare aantrekkingskracht. KOOS NEUVEL ...
VU Magazine 1990 - pagina 65
Wat moet je met zo Iemand? Wat Is dat voor een destructieve gedachte waarin gesuggereerd wordt dat het leven op aarde maar beter helemaal niet had kunnen ontstaan? Arthur Schopenhauer (1788-1860) heeft aan één stuk door zulke denkbeelden te berde gebracht. Hij was het prototype van de zwartkijker ...
VU Magazine 1990 - pagina 66
c/>zoekt de hoogbegaafde intellectueel naar het 'wezen'. Schopenhauer meende dit 'wezen' te kunnen benoemen. Het principe dat aan de hele menselijke samenleving ten grondslag ligt, is volgens hem de wil. De wil is hetgeen er achter de schaduwen verborgen gaat en wat hun vorm bepaalt. De ...
VU Magazine 1990 - pagina 67
^^v sche cultuur van de late twintigste eeuw heeft zo zou je kunnen stellen - Nietzsche de overhand gekregen boven Schopenhauer. Schopenhauer zou daarom stilletjes via de coulissen van het filosofisch toneel kunnen worden afgevoerd, ware het niet dat het op zijn minst opvallend is dat hij in deze ...
VU Magazine 1990 - pagina 68
rend pogingen om zijn pessimisme empirisch te onderbouwen, Thomas Mann heeft in een prachtig essay over Schopenhauer opgemerkt dat juist in die directe beschrijvingen van leed en geweld zijn literaire genie glansrijke en ijzingwekkende hoogtes bereikt en dat hij erover spreekt met zowel een grote ...
VU Magazine 1990 - pagina 69
Afwijzen of annexeren; een andere houding leek nauwelijks denkbaar voor theologen die zich geconfronteerd zagen met de theorieën van Friedrich Nietzsche. Maar na een eeuw zit er plotseling beweging in de reactie op het denken van deze antichrist. Samen op weg naar een postmodern christendom? JAN ...
VU Magazine 1990 - pagina 70
"Ik veroordeel het christendom, ik stel tegen de christelijke kerk de vreselijkste aanklacht in die ooit een aanklager in de mond genomen heeft. Voor mij is zij de opperste vorm van corruptie die denkbaar is () De christelijke kerk heeft niets onberoerd gelaten met haar verderfenis, zij heeft van ...