GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

434 resultaten
Filteren
van 44
VU Magazine 1997
VU Magazine 1997 - pagina 51

VU Magazine 1997 - pagina 51

Stuart Kauffman, 'At Home in the Universe - the Search for Laws of Complexity', Penguin Books, f 32,20.Het onvermijdelijke levenLevende wezens zijn het produkt van een genetisch recept. Elk individu erft dat recept van zijn ouders. Bij dat vererven gaat soms iets mis; het recept ver ...

VU-Magazine
707 woorden
VU Magazine 1997 - pagina 52

VU Magazine 1997 - pagina 52

Mensen geconfronteerd met een kunstwerk - een schilderij, een muziekstuk, een gedicht. Of zij reageren helemaal niet, alsof het kunstwerk niet door hun zintuigen wordt doorgegeven aan hun brein; of ze reageren wel en worden, op wat voor manier dan ook, aangeraakt, bewogen. En zijn ze zo eenmaal i ...

VU-Magazine
578 woorden
VU Magazine 1997 - pagina 53

VU Magazine 1997 - pagina 53

geest ten intuïtie ïDe kunstenaar als baby. Daar ligt hij, zojuist geboren, in zijn wieg. Zijn ogen koersen dronken door zijn kop, niet in staat meer te zien dan licht en donker, bewegende vlekken die hij niet bij machte is te volgen. De buitenwereld stroomt door hem heen zonder dat hij in ...

VU-Magazine
335 woorden
VU Magazine 1997 - pagina 54

VU Magazine 1997 - pagina 54

jaar is, zet het zijn eerste aarzelende stappen. Die reeks ontwikkelingen voltrekt zich in ieder kind min of meer automatisch. De ouders hoeven het kind die opeenvolgende stadia niet voor te doen. Nog weer wat later begint het kind zijn eerste woorden te spreken. Het is iedere keer weer verbazing ...

VU-Magazine
690 woorden
VU Magazine 1997 - pagina 55

VU Magazine 1997 - pagina 55

In de wachtkamer In Worcester, Massachusetts, ging ik samen met tante Consuelo naar haar tandartsafspraak en zat op haar te wachten in de wachtkamer van de tandarts. Het was winter. Het werd vroeg donker. De wachtkamer was vol grote mensen, overschoenen en jassen, lampen en tijdschriften. Een poo ...

VU-Magazine
564 woorden
VU Magazine 1997 - pagina 56

VU Magazine 1997 - pagina 56

geslagen, onderling verbonden en, voor een deel, oproepbaar in de vorm van wat wij herinneringen noemen. Het is vermakelijk om na te gaan hoe de wetenschap steeds weer nieuwe beelden heeft geïntroduceerd om het bewustzijn en speciaal de herinnering in termen van technologische ontdekkingen te bes ...

VU-Magazine
953 woorden
VU Magazine 1997 - pagina 57

VU Magazine 1997 - pagina 57

stuk, maar zijkanten niet). - Een nest of iets dergelijks. - Dat wazige, dat grijze dat buiten het werkelijke lichaam eigenlijk is (lichaam hele midden). - Nest van de rups? - Ja, zeker. - Zit-ie in zijn nest...of...? - Nee, bijvoorbeeld dat ie eier legt of zoiets dergelijks, of tenminste in de z ...

VU-Magazine
650 woorden
VU Magazine 1997 - pagina 58

VU Magazine 1997 - pagina 58

Spontaniteit stond hoog in hun vaandel geschreven en ze leken zich aan geen enkele poëtische regel meer te houden. Dat kwam mooi uit want ik wist nog van niets. Voordat ik iets begon op te schrijven maakte zich eerst een vreemde opwinding van mij meester. Stephen Spender heeft dat moment eens als ...

VU-Magazine
712 woorden
VU Magazine 1997 - pagina 59

VU Magazine 1997 - pagina 59

principe, geregeerd door klank en ritme, plaatsvindt, is bij een dichter onzichtbaar en onachterhaalbaar. Zelfs het bestuderen van de opeenvolgende versies van een gedicht geeft geen uitsluitsel. Wat je daar ziet is een aantal beslissingen om een tekst te veranderen, maar niet de processen die to ...

VU-Magazine
1080 woorden
VU Magazine 1997 - pagina 60

VU Magazine 1997 - pagina 60

Hier stuiten wij weer op het Rorschach-probleem. Het brein heeft altijd iets omhanden en is daarom nooit vrij in de zin die Cage zo graag zou willen. Het zal altijd proberen de ongestructureerde klanken van een stuk van Cage onder te brengen in structuren die het op muziekgebied kent en heeft opg ...

VU-Magazine
849 woorden
van 44