Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 31
mmm21 Luther wortelt in zijn innerlijk zielsbestaan. Ze is geen logisch in elkaar gezet systeem, vrucht van strengen denkarbeid, maar weerspiegeling van wat hij in zijn eigen hart had doorworsteld. In het proces van zijn bekeering moet dus, al blijft de diepste achtergrond daarvan voor ons ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 32
22 sexueele uitspattingen staat vast niet alleen op grond van Luther's eigen getuigenis, maar evenzeer van dat zijner tijdgenooten "'). In dat opzicht kon Luther met een Paulus verklaren : naar de rechtvaardigheid, die in de wet is, leefde ik onberispelijk. Maar al mag Luther's zondegevoel daarom ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 33
23 zelf geen zonde zou zijn, maar slechts een defectus naturalis ^^), werd voor hem gelogenstraft, niet alleen door het gebod Gods: gij zult niet begeeren, maar evenzeer door zijn eigen zielservaring, waardoor hij deze concupiscentia steeds meer leerde kennen als het peccatum radicale, het worlel ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 34
^3mts;r;;s9^;ssssmBBS^smammtm^mmmmmmmmmmm24de volmaakte gerechtigheid van Christus, waardoor hij alleen voor het gerichte Gods bestaan kon: „Tu Domine Jhesu es iustitia mea et ego sum peccatum tuum" '"'). Hierin nu ziet Denifle heel de dfepte van het zedelijk bederf van Luther, zijn ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 35
25 vertrouwen gezegd : „fides nisi sit sine uUis, etiam minimis operibus non iustificat, imo non est fides" "^), ja nog sterker: „Wir aber sagen, dasz die rechten Heiligen Christi mussen gute starke sunder seyn, und solche Heilige bleiben, die sich nicht schamen das Vater unser zu beten." ^") Goe ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 36
26worden verricht. En ook hier vraag ik wederom, wie staat voor uw zedelijk besef hooger, Rome, dat ook aan den zondigen, onwedergeboren mensch nog de macht toekent, om werkelijk goede werken voor God te doen '"^), of Luther, die van geen goed werk weten wil, voordat de mensch door God ger ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 37
27matoren daarom geen tolk der waarheid kunnen geweest zijn, dan ligt hierin een verwarring van het ethische en alethetische element, van de sanctificatio en de illuminatio. Een verwarring, die te zonderlinger aandoet bij een Kerk, welke zelf een onfeilbaar leerambt heeft toegekend aan een ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 38
28 zin betreft, is er, Gode zij dank, niet één hunner, die niet wat reinheid van zeden betreft, zeer verre uitsteekt boven hun Roomsche tegenstanders, de Meander's, de Murner's en de Eck's. Alleen voor Zwingli moet ik hier een uitzondering maken. Hij heeft zooais hij zelf in een brief, aan een vr ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 39
29 en met de meest authentieke actestukken al dezen laster weerlegd en de falsificaties door Jezuïeten begaan zoo scherp aan de kaak gesteld ^""), dat deze lis metterdaad judicata is en heropening der procedure alleen gevoel van zwakheid zou verraden. Calvijn staat — ik zeg dit niet om hem te ver ...
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 40
30huiselijk leven zoo goed als niets naar buiten uitlokte, heeft Luther met een openhartigheid, die alleen in de Confessiones van Augustinus haar weerga vindt, heel zijn zieleleven, elke worsteling van zijn hart, elke aanvechting van de zonde, eiken twijfel van het ongeloof blootgelegd. Zi ...