GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

69 resultaten
Filteren
van 7
1904-09-23
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 51

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 51

53 dan ook volgens N A T O R P noodzakelijk, niet wijl ze een wezenlijk bestanddeel van P L A T O ' S wijsbegeerte vormen, integendeel juist däärom, omdat zij zoo ze al niet de oorzaak zijn, dan toch eene verklaring geven van de misvatting der Platonische ideeënleer, die er eeuwenlang bestaan hee ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
601 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 52

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 52

54 Naturphilosophie vor Sokrates. Arch. f. Gesch. d. Philos. X V (N. F. VIII), 2. Of trouwens A R I S T O T E L E S niet veelal voor rationalistischer gehouden wordt dan hij inderdaad is, staat nog te bezien: zie de door W I L L M A N N , Gesch. d. Id. I, passim, bijgebrachte citaten. DlBLS, Fr. ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
99 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 53

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 53

55 1 8 7 6 - 1 8 0 7 , in BURSIAN'S Jahresber. Bd. CXII (1002 I), pagg. 316 sqq. Pag. 3 1 6 : »Der Quellpunkt seines [d.i. Heraklits] Philosophierens ist vielmehr in der Religion zu suchen, aber nicht in dem Polytheismus Homers und Hesiods, sondern in dem Mysterienwesen, das den Charakter der Nat ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
556 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 54

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 54

56 so wenig befähigt, ihre Geschichte zu verstehen, wie die Kunstgeschichte beurteilen kann, wer die Kunst für ein Erzeugnis der Langweile ansieht, oder die Kriegsgeschichte, wer das Heerwesen für ein Spielzeug erklärt." Ook J O E L e. a. staan blijkbaar niet op mijn standpunt. Ik wijs hier op, n ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
654 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 55

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 55

57 als W E L C K E R ,ROHDE,GRUPPE,G O M P E R Z , J O E L e. a. over deze materiegeschreven is, onkundig te zijn. Maar natuurlijk, wanneer men zijn vijandschap tegen de religie wil toonen, behoeft men het zoo nauw niet te nemen; dan is het voldoende, als men zijnen le ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
525 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 56

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 56

58Wat overigens E.'s opmerking over de kunst betreft, zoo is daarin inderdaad veel waars: we hebben, gelijk ik trachtte uiteen te zetten, niet met e'én, maar met twee stroomingen te doen; en wellicht valt bij WiLi-MANN, hoezeer zijn onderwerp dit verklaarbaar maakt, op de ééne wel wat al t ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
543 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 57

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 57

59 ) De Orphei Epimenidis Pherecydis theogoniis quaestiones criticae. Scripsit O T T O K E R N . Berolini. Stricker. M D C C C L X X X V I I I . ) J . F R E U D E N T H A L . Über die Theologie des Xenophanes. Breslau, 1886. V g l . L O R T Z I N G , O. 1. pagg. 166, 243 sqq.; M A A S S , Orpheus ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
618 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 58

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 58

60den Q u a l e n d e r H ü l l e n s t r a f e n zu s c h ü t z e n . D e r p r a k t i s c h e Z w e c k ist d i e H a u p t s a c h e ; d i e g e h e i m n i s s v o l l e n L e h r e n v o n der E i n h e i t und Z w e i h e i t , v o n der h e i l i g e n V i e r u n d d e r h e i l i ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
745 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 59

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 59

61and to show how he transformed them to his own philosophical uses." Over het werk van S T E W A R T , The myths of Plato, werd reeds gesproken (vgl. aant. 81). De verhandeling van F . W E B E R : Platonische Notizen über Orpheus, München, 1899, wiens conclusies ik De Piatone sqq. pagg. 1 ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
672 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 60

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 60

02 Philosophen scheinen mir gewissermassen selber Orphiker, jedenfalls viel zu sehr eines Geistes mit den Orphikern, um ihrer Einflüsse zu bedürfen, die gewiss oft vorhanden, aber sicher gegenseitig sind und öfter noch vielmehr sich als natürliche Übereinstimmungen gleichgerichteter Geister erklä ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
513 woorden
van 7