![Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 61](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/inaugurele-redes/het-mystiek-religieuze-element-in-de-grieksche-philologie/1904/09/23/61-thumbnail.jpg)
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 61
63de door G O M P E R Z , O. 1. pag. 69, vermelde overeenstemming tusschen deze plaatjes en orphische versregels, die we tot nu toe slechts uit de aanhaling bij P R O C L U S kenden. Over den inhoud dezer plaatjes handelen min of meer uitvoerig D I E T E R I C H , Nekyia, pagg. 85 sqq.; G ...
![Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 63](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/inaugurele-redes/het-mystiek-religieuze-element-in-de-grieksche-philologie/1904/09/23/63-thumbnail.jpg)
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 63
65 Heldensage entnahm einen grossen Teil ihres Stoffes aus denjenigen Mythenkreisen, die dem späteren Mysterienkult angehören". — Zie ook DiELS, Parmenides. Berlin, 1897, pagg. 11 sqq.: »Im allgemeinen ist der Einfluss der orphischen Litteratur nur der für uns fassbarste; in Wirklichkeit müssen i ...
![Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 62](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/inaugurele-redes/het-mystiek-religieuze-element-in-de-grieksche-philologie/1904/09/23/62-thumbnail.jpg)
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 62
04 significationem ab Homero factam deprehendimus. Unum restat ut quaeramus, nullumne post Homerum consequutum sit tempus, a quo harum rerum primordia repeti possint", waarna dan eindelijk pag. 317 de conclusie volgt: »Unde facilis est conclusio, Orphicae quoque fabulae telam, quae tota iisdem qu ...
![Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 65](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/inaugurele-redes/het-mystiek-religieuze-element-in-de-grieksche-philologie/1904/09/23/65-thumbnail.jpg)
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 65
67 Christen; sie nahmen viel ihres alten Glaubens mit hinüber. W o d i e orphischen K u l t e b l ü h t e n , werden die meisten Christen v o r h e r O r p h i k e r g e w e s e n s e i n [ik spatieer]; denn es pflegt so zu gehen, dass gerade aus religiös erregten Gemeinschaften, d i e s c h o n ...
![Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 64](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/inaugurele-redes/het-mystiek-religieuze-element-in-de-grieksche-philologie/1904/09/23/64-thumbnail.jpg)
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 64
66 Heraklits] Buches auf das ganzen Altertum ist sehr bedeutend gewesen. Zünftige wie unzünftige Kreise lesen es bis gegen Ende der Antike. Durch die Stoa, deren Bestes Heraklitismus ist, ward die Lehre und ihre Kunstausdrücke populär. S o g e l a n g t d e r L o g o s zu P h i l o n und dem E v ...
![Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 66](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/inaugurele-redes/het-mystiek-religieuze-element-in-de-grieksche-philologie/1904/09/23/66-thumbnail.jpg)
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 66
OS 149) Wanneer dan ook W E B E R (Histoire de la philosophie européenne , Parijs, 1905, pagg. 87 sq.: «Platon mystique et rationaliste: il n'y a pas là de contradiction. Rationalisme et mysticisme sont des extrêmes qui se touchent. En effet, le rationalisme idéaliste et sa méthode déductive supp ...
![Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 67](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/inaugurele-redes/het-mystiek-religieuze-element-in-de-grieksche-philologie/1904/09/23/67-thumbnail.jpg)
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 67
69 gus zeggen w i l : de mensch, van het geslacht Gods zijnde, zoekt de gemeenschap met God, die hij door de zonde verloren heeft, te herstellen : maar dit is alleen mogelijk door den Christus; van dien Christus en Zijne opstanding wil het heidendom niet weten: en daarom komt het niet verder dan ...
![Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 68](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/inaugurele-redes/het-mystiek-religieuze-element-in-de-grieksche-philologie/1904/09/23/68-thumbnail.jpg)
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 68
70 ste uitg. II, pagg. 3 5 2 sqq., bewerkt door H O L W E R D A ) ,die tevens devoornaamste litteratuur opgeeft. Voorts vergelijke men inzonderheid de op pag. 2 7 en de aantt. vermelde werken, benevens het in aant. 143geciteerde artikel van M O N C E A U X . ) T H É D E N A T ...
![Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 1](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/inaugurele-redes/het-mystiek-religieuze-element-in-de-grieksche-philologie/1904/09/23/1-thumbnail.jpg)
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 1
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie.REDE, gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam,op Vrijdag 23 September 1904, DOORDR. R. H . W O L T J E R .LEID ...