GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

69 resultaten
Filteren
van 7
1904-09-23
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 61

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 61

63de door G O M P E R Z , O. 1. pag. 69, vermelde overeenstemming tusschen deze plaatjes en orphische versregels, die we tot nu toe slechts uit de aanhaling bij P R O C L U S kenden. Over den inhoud dezer plaatjes handelen min of meer uitvoerig D I E T E R I C H , Nekyia, pagg. 85 sqq.; G ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
394 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 63

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 63

65 Heldensage entnahm einen grossen Teil ihres Stoffes aus denjenigen Mythenkreisen, die dem späteren Mysterienkult angehören". — Zie ook DiELS, Parmenides. Berlin, 1897, pagg. 11 sqq.: »Im allgemeinen ist der Einfluss der orphischen Litteratur nur der für uns fassbarste; in Wirklichkeit müssen i ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
155 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 62

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 62

04 significationem ab Homero factam deprehendimus. Unum restat ut quaeramus, nullumne post Homerum consequutum sit tempus, a quo harum rerum primordia repeti possint", waarna dan eindelijk pag. 317 de conclusie volgt: »Unde facilis est conclusio, Orphicae quoque fabulae telam, quae tota iisdem qu ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
485 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 65

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 65

67 Christen; sie nahmen viel ihres alten Glaubens mit hinüber. W o d i e orphischen K u l t e b l ü h t e n , werden die meisten Christen v o r h e r O r p h i k e r g e w e s e n s e i n [ik spatieer]; denn es pflegt so zu gehen, dass gerade aus religiös erregten Gemeinschaften, d i e s c h o n ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
403 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 64

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 64

66 Heraklits] Buches auf das ganzen Altertum ist sehr bedeutend gewesen. Zünftige wie unzünftige Kreise lesen es bis gegen Ende der Antike. Durch die Stoa, deren Bestes Heraklitismus ist, ward die Lehre und ihre Kunstausdrücke populär. S o g e l a n g t d e r L o g o s zu P h i l o n und dem E v ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
515 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 66

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 66

OS 149) Wanneer dan ook W E B E R (Histoire de la philosophie européenne , Parijs, 1905, pagg. 87 sq.: «Platon mystique et rationaliste: il n'y a pas là de contradiction. Rationalisme et mysticisme sont des extrêmes qui se touchent. En effet, le rationalisme idéaliste et sa méthode déductive supp ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
241 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 67

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 67

69 gus zeggen w i l : de mensch, van het geslacht Gods zijnde, zoekt de gemeenschap met God, die hij door de zonde verloren heeft, te herstellen : maar dit is alleen mogelijk door den Christus; van dien Christus en Zijne opstanding wil het heidendom niet weten: en daarom komt het niet verder dan ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
575 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 68

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 68

70 ste uitg. II, pagg. 3 5 2 sqq., bewerkt door H O L W E R D A ) ,die tevens devoornaamste litteratuur opgeeft. Voorts vergelijke men inzonderheid de op pag. 2 7 en de aantt. vermelde werken, benevens het in aant. 143geciteerde artikel van M O N C E A U X . ) T H É D E N A T ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
212 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 69

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 69

...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
0 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 1

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 1

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie.REDE, gehouden bij de aanvaarding van het ambt van Hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit te Amsterdam,op Vrijdag 23 September 1904, DOORDR. R. H . W O L T J E R .LEID ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
47 woorden
van 7