GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

76 resultaten
Filteren
van 8
1925-10-20
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 42

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 42

40geopenbaard en dat dientengevolge het Christendom openbaringsreligie is. Het tegenovergestelde wordt door degodsdiensthistorische school beweerd. Ze moge schakeeringen kennen, waarin niet alle openbaring wordt geloochend, in beginsel staat ze op het stand= . punt, dat de religie zich lan ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
359 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 43

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 43

41 We brengen deze gedachten van BOUSSET naar voren, omdat ze van centrale beteekenis zijn. Ze richten zich op den hoofdinhoud van de Christelijlce predilcing. Voor andere punten heeft de godsdiensthistorische school op allerlei manieren invloeden meenen te kunnen aanwijzen, die van buitenaf in d ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
378 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 44

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 44

42Hoe is de houding van de oude Christelijke prediking, d. w. z. der Goddelijke openbaring, tegen invloeden van buiten? Jezus noopt Zijn jongeren te breken met het Farizeïsme, dat is toch eigenlijk met het Jodendom op zijn best. Evenzeer als Jezus de jongeren altijd weer wijst op het Oude ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
360 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 45

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 45

43van heidendom en Jodendom lean dan ook slechts gesproken worden, gelijk we het bij onze eerste opmerking hebben gedaan. De prediking van den Christus komt tot Joden en heidenen, houdt rekening met hun leer en leven, met hun theorieën en hun zonden en wordt gebracht op zulk een wijze, dat ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
370 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 46

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 46

44opnemen van hun geloofsinhoud in het Christelijk geloof geen sprake kan zijn ^). Zoo kunnen we ook voor dit deel van ons onderzoek tot een slotsom komen. Invloeden van buiten op de Goddelijke openbaring zijn er, als men daaronder verstaat, dat God zelf de openbaring zich heeft laten aanp ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
290 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 47

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 47

45 wonderen, lijdt, sterft en staat op, vaart ten hemel en zendt Zijn Geest. Hier vallen al de centrale wonderen der genade. Het werk van den Zoon van God, Die mensch werd en op aarde kwam, wordt gedaan en beëindigd, de zaligheid wordt verworven. Daaraan paart zich de prediking, die deze centrale ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
359 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 48

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 48

46om er in te komen. De Bergrede sluit aan, bij hetgeen onder de Joden leefde, ze heeft den vorm van het: doet dat en gij zult leven. Maar het is niet de bedoeling van Jezus, dat de discipelen alleen door dat te doen in het koninkrijk Gods kunnen komen. Integendeel, ze moeten gevoelen, dat ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
365 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 49

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 49

47gaat. en komt te spreken over de beteekenis van Zijn werk, over Zijn gezonden zijn door den Vader, dan gaan de Galileërs terug. Ze hebben niet gehoord naar de roepstem te werken voor de spijs, die blijft in het eeuwige leven. Het werk van Jezus heeft onder hen slechts weinig vrucht gedra ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
363 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 50

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 50

48worden gesproken. Maar wel kan worden verklaard, dat Jezus, als Hij over den ingang in het Godsrijk heeft gehandeld en daarop de gelijkenissen heeft laten volgen, die uiteen zetten, hoe het koninkrijk der hemelen zich ontwikkelt ^), andere gedachten meer naar voren doet komen. Jezus gaat ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
360 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 51

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 51

49zelf op een tweede periode, waarin de Heilige Geest meer omtrent Hem zal bekend maken. Ook Matth. 11:27 duidt in dezelfde richting. Alles is aan den Zoon door den Vader overgegeven, de Zoon geeft de kennis van den Vader, aan wien Hij haar wil openbaren. In de tweede plaats moet er op gew ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
354 woorden
van 8