1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 106
INHOUD Dr. R. L. KRANS: Het onderwijs in de natuurkunde . . . . Notulen der Vergadering, gehouden op Zaterdag 27 Juni 1942 in het Hotel „Americain" te AmsterdamPag. 87 97Stukken voor de Redactie bestemd, met inbegrip van boeken, brochures enz. ter recensie, gelieve men te zenden aan ...
1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 107
HET ONDERWIJS IN DE NATUURKUNDE door Dr R L K R A N SMijn voordracht ' ) beperkt zich tot de volgende punten I II IIID e motieven voor onderwijs m de natuurwetenschappen D e practijk van onderwijs m natuurkunde m de onderbouw van H B S en aan a s alpha-gymnasiasten Bijbelgeloof en n ...
1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 108
88 n e n t evenzeer kennis moet hebben als van de talen van omliggende volken H e t ontbreken van deze kennis kan er toe leiden dat men zich m de huidige maatschappij w a t vreemd en hulpeloos gevoelt men begrijpt haar niet M e n staat dan maar afwijzend tegenovei tegenwoordige verschijningen men ...
1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 109
89 V a n de critiek tegen het eerste argument, die door K e r s c h e n s t e 1 n e r ' ) m enige punten samengevat is noem ik slechts dit ene. er bestaat geen algemene begaafdheid voor het waarnemen Iemand kan best op het ene gebied een uitmuntend waarnemer zijn, terwijl hij op een ander gebied ...
1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 110
90 In de onderbouw van de H B S gaat het onderwijs m de natuurkunde niet verder dan den leerhngen enige vertrouwdheid te geven met elementaire natuurkundige wetten en verschijnselen D a a r het reeds m de tweede klasse aanvangt is de leerstof op deze jonge kinderen ingesteld Deze zijn vooral belu ...
1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 111
91 W e l i s w a a r is de natuurkunde m de onderbouw voor die leerlingen, die n a a r de A-afdelmg gaan eindonderwijs — over het algemeen viaagt dit feit van docent en leeilmg geen andere houding mzake dit ondeiwijs dan wanneer men alleen met a s B-leerhngen te doen zou hebben, bij de stofkeus z ...
1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 112
92 veldkrachten en andere krachten, magnetische krachtlijnen moleculaire en atomaire theorie D e warmte zou ik bepeiken tot eenvoudige uitzettmgsverschijnselen en tot waimtemetmgen H e t IS dus geenszins mijn bedoeling de natuurkunde voor gymnasiasten gemakkelijker te maken M e n mag aan hen, die ...
1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 113
93 dagehjkse ervaring afgebeeld en ingelijst worden de experimenten hebben tot deze e i k e n n m g gedv^ongen V o o r t s kan men n a g a a n m hoeverre de menmg juist is wat doet het er toe w a t de natuurwetenschap nu zegt over enige tijd zegt zij toch weer het tegenovergestelde H e t overdrev ...
1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 114
94 III V a n speciaal belang voor onze Christelijke scholen is de vraag naar de verhouding van geloof en natuurwetenschap, omdat deze vraag m Christelijke kringen leeft Zij is voor alle natuurwetenschappelijke vakken van belang Bij de natuurkunde zal men niet zoveel aanleiding hebben tot bespreki ...
1942 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 115
95 W i ] moeten onze leerlingen een voorzichtige houding a a n r a d e n als een natuuru^etenschappelijke theorie die wel veiantwoord is maar natuurlijk nog dubia bevat, met bijbelsche uitspraken m strijd lijkt H e t weict soms de schijnmdruk van sterkte bij ondeskundige gelovigen als men in zo'n ...