1956 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 61
HET ONTSTAAN VAN HET LEVEN OP AARDE41van Claude Bernard van hem aantekeningen gevonden „soigneusement cachées" omtrent proeven, vi'aarmee hij meende te kunnen aantonen, dat er in druivensap is een „propriété protoplasmique" en dat daaruit leven kan ontstaan. Marcelin Berthelot ging ...
1956 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 62
42J. E. SCHULTEgeven en op pg. 87 verklaart de schrijver: .,De opvatting van de heterogenetische geboorte vnn micro-organismen heeft, evenmin als die van het ontstaan door abiogencsis, stand kimnen houden". Doch verder zegt hij, dat de aarde eens een gloeiende massa was, en dat aan ...
1956 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 63
HET ONTSTAAN VAN HET LEVEN OP AARDE43Welke zijn nu die bedenkingen? Ik noem de volgende: 1. Vira hebben geen stofwisseling, geen eigen stofwisseling. Deze is nu een kenmerk van ieder levend wezen, al kan zij zeer gering zijn, hetgeen valt toe te lichten met tarwe uit de graven der P ...
1956 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 64
44J. E. SCHULTEis in zekere zin een bevestiging van de organismische opvatting van de levende wezens. Er zijn nog andere argumenten : 8. Vira zijn voor hun werking en vermeerdering op andere, levende wezens aangewezen. Deze zijn voorwaarde voor hun activiteit en voortbestaan. Het is ...
1956 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 65
HET ONTSTAAN VAN HET LEVEN OP AARDE45Het materiaal voor de nieuwe virus-lichaampjes wordt ontleend aan de gastheercel. Winkler noemt vira daarom „losgeslagen noraiale eenheden uit bacteriën", dus ook volgens hem blijkbaar niet-levend. Men duidt de bo\'enstaande vermeerdering aan als ...
1956 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 66
46J. E. SCHULTEdie zich deed gelden. De natuur als geheel, door de Ouden „phusis" genoemd, een naam, die door een collega onlangs weer in dezelfde zin werd aangewend i), en met name de levende natuur moet dus ook wel aan een inwerking, doch dan aan een bovenmenselijke inwerking zijn ...
1956 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 67
HET ONTSTAAN VAN HET LEVEN OP AARDE47zelfde wereldbeschouwing, stonden op het punt van zelfwording lijnrecht tegenover elkaar. Doch in de 19de eeuw kwam er verandering. D. Htnzinga en A. Fokker waren het materialisme toegedaan, terwijl de laatstgenoemde door zijn biograaf tevens als ...
1956 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 68
48J. E. SCHULTEgelijk voor anderen het inonisme in materialistische of psychische zin. Ik zou zeggen: Alleen een geloofskwestie? De studie van het leven stelt ons open voor het Metaphysische, voor de Grond der dingen. Nog een reden voor de feitelijk wereldbeschouwelijke aard van het ...
1956 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 69
DISCUSSIE49DISCUSSIE De heer Wiersma 1 De spreker noemt het optreden van mutaties in de bouw der genen een lewensverschijnsel Gaarne wil ik in verband hiermede het werk van Max Delbruck vermelden, die er op gewezen heeft dat de isomere transformatie in moleculen en het optreden van ...
1956 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 70
50DISCUSSIEtanea begonnen is? — Wat zou hij het meest waarschijnlijk geacht h e b ben'' Generatio spontanea wèl of m e t ' De spreker • Het IS niet alleen aannemelijk, maar ook waarschijnlijk, dat Pasteur bij zyn onderzoek inzake zelfwordmg van een ,,idée précongue" is uitgegaan Imm ...