GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

92 resultaten
Filteren
van 10
1958-10-20
Verdienste of genade? - pagina 72

Verdienste of genade? - pagina 72

der gleichen Linie", hetgeen zou leiden tot gevaarlijk synergisme, maar wel is de mens niet een „Stuck Holz oder ein Stein"^^^) en kan hij in het verlossingswerk worden ingeschakeld. Dat houdt niet in een speelruimte voor menselijke activiteit en vrijheid, waar God buiten zou staan ^^''), want de ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
319 woorden
Verdienste of genade? - pagina 71

Verdienste of genade? - pagina 71

woon schepsel" ^^^), omdat ze zo — in haar creatuurlijkheid — een ftmctie bekleedt in het heilswerk Gods. Daarbij gaat het maar niet om een personalistische visie op de Moeder des Heren. Weüswaar hebben de dogmatische fixaties van 1854 en 1950 over haar persoonlijke privileges gehandeld^^''), maa ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
355 woorden
Verdienste of genade? - pagina 70

Verdienste of genade? - pagina 70

tratie te zien kregen, en dat met name in de Mariologie het terrein van het R. K. dogma mag vi^orden gezien, waarop nog alles in beweging is, een beweging, die eerst na 1854 en thans na 1950 onder leiding van het pauselijk leergezag ten zeerste werd gestimuleerd^^®). — Wie zich verdiept in de Mar ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
407 woorden
Verdienste of genade? - pagina 69

Verdienste of genade? - pagina 69

komen en of allerlei epitheta van Maria ook geen aanleiding hebben gegeven in deze richting, namen uit vroeger en later tijd, gelijk ze door Friethoff worden opgesomd: genezeresse der mensen, herstelster der vrouwen, licht der heidenen, schrik des duivels, legerplaats Gods, anker, leven der werel ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
370 woorden
Verdienste of genade? - pagina 68

Verdienste of genade? - pagina 68

Idng van de zekerheid des heils niet voortkwam uit de uitschakeling van de menselijke activiteit, maar uit de overtuiging, dat het licht der genade juist daar bedoelde te stralen, waar de gedachten zich vermenigvuldigden^^). Wanneer op grond van de menselijke „medewerking" tegen deze zekerheid wo ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
353 woorden
Verdienste of genade? - pagina 67

Verdienste of genade? - pagina 67

ten af kunnen aangrijpen in heden en toekomst ^^^), maar óók om beveiliging tegenover die macht, die twijfel zaait in het hart en daar het laatste probleem onopgelost wil laten voortbestaan. De correlatie tussen geloof en barmhartigheid is een wezenlijk andere dan de solutie van het synergisme^^® ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
373 woorden
Verdienste of genade? - pagina 66

Verdienste of genade? - pagina 66

school gemaakt en nog in onze eeuw is hij er van beschuldigd, dat hij zonder opzet was terecht gekomen in het subjectivisme van Luther. We zagen, dat de zgn. pochende zekerheid van de Reformatie — ZO' in flagrante strijd met haar belijdenissen — thans als interpretatie der Reformatie meermalen me ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
342 woorden
Verdienste of genade? - pagina 65

Verdienste of genade? - pagina 65

was niet een oneerlijke interpretatie. Men moest dit prediken van de zekerheid, haar mogelijkheid en werkelijkheid wel zien als een te hoog gegrepen zaak. En wanneer op het ooncüie van Trente de leer der dubbele gerechtigheid geen genade kan vinden — ondanks de justitia inhaerens — dan blijkt daa ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
341 woorden
Verdienste of genade? - pagina 64

Verdienste of genade? - pagina 64

dat soortgelijke vraagstellingen als in de Reformatie aanwezig waren, ook Trente niet onberoerd hebben gelaten. We denken aan het besef van die dimensie bij Seripando, wanneer hij zijn leer van de justitia duplex ontvouwt. Zonder hem al te dicht met Luther te verbinden ^''^) en zijn leer uit Luth ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
380 woorden
Verdienste of genade? - pagina 63

Verdienste of genade? - pagina 63

heeft gesteld.'^'*"). Maar deze aarzeling fungeert verder niet en rustig vervolgt Küng: Trente reageerde „auf die extrinsezistische Übertreibung mit Recht scharf" en „auf den massiven Angriff der Reformatoren folgte ein ebenso massiver Gegenangriff" ^°^). Het ging z. i. tegen de uitwendige exclus ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
336 woorden
van 10