De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 46
Jhr mr A.F. deSavormnLohmanmetborstbeeldvanmr. G Groen van Pnnste-rer ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 47
2. Het Pro-Rege-motief van KuyperBij het 25-jarig bestaan van de VU in 1905 was Kuyper eenambteloos burger, die als oud-minister reisde Om de Oude Wereld-zee. Hij was toen tien jaar predikant geweest, twintig jaarhoogleraar en vier jaar minister-president. Hij was nog ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 48
jaren 1864-1867 te Beesd zijn overgang tot de calvinistischeorthodoxie, maar met een doperse kern in zijn levensbeschouwing. Kuyper was een eerzuchtige man, die zich aan de geestelijkemacht van deze orthodoxie gewonnen gaf om die macht in hetvervolg zelf te organise ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 49
school enerzijds en religie, kerk en ook de Vrije Universiteitanderzijds. Eerst werden de Anti-Revolutionaire Partij en hetverband van de Scholen-met-den-Bijbel georganiseerd, daarna deVrije Universiteit gesticht en tenslotte werd na deze voorbereidendeacties de Nederl ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 50
(1893-1894), het Calvinisme (1899) en De Gemeene Gratie (1895-1905). Kuyper vormde hiermee aan de Vrije Universiteit een eigenneo-calvlnistische school. Maar Bavinck was hem vóór met depublikatie van een gereformeerde dogmatiek, en Lohman trotseerdezijn poUti ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 51
moeilijk erkennen, en zijn theologische problematiek werd mededaarom nog door de politiek bepaald: Op kerkelijk terrein moet men tot in de fijnste geledingen van het geloof één van zin en één van gevoelen zijn, en daarom kon het niet anders of de volker ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 52
wetenschap, zoals deze in Pro Rege werd beschreven, samen. Ikmeen dat we daarmee ook het grondmotief van Kuypers denkenonder woorden brengen. Wetenschap bedrijven is volgens Kuypers 'transcendentaal realis-me' (Anema) het nadenken van Gods gedachten, die in de ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 53
zienlijke voorzoover het met meten, wegen, passen en tellen te benaderen is. Macht eischt vastheid van grondslag, en die vastheid van grondslag dreigde men te verliezen zoodra men over het terrein van het zintuiglijk waarneembare heenschoof.Onze ve ...