De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 54
Gods, in wien al de schatten der wijsheid en der kennisseverborgen zijn'. Kuyper ging nog verder. Volgens hem is er ook een kennis vanGod, het 'hoog en heilig middelpunt van het rijk derVerborgenheden', mogelijk. Omdat wij van Gods geslacht zijn,volgens Paulu ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 55
deze wetenschap der zienhjke dingen door deze in christelijkperspectief te beoefenen. ChristeKjke wetenschap onderzoekt tevens het rijk der geeste-Ujke zaken bij het Ucht der openbaring. De openbaring zou tevensin de bijbel gegevens voor onze wetenschap verstrekken. ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 56
gepaard ging met een voor buitenstaanders irritante triomfantelijketoonzetting. De achter Kuyper georganiseerde 'kleine luyden' mochten ermet hun meest zuivere openbaring van Gods kerk nadrukkelijk bijzijn. Zij hadden hun voormannen in de raden, staten en ook in de ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 57
motieven. Als romanticus zocht hij naar de organische eenheid van zielen lichaam. Als wortel van die twee substanties noemde hij het hart, datbij hem een romantisch-organische en een bijbels-centrale gedachtevertegenwoordigde. Maar als mysticus zocht Kuyper in dat hart opnieu ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 58
Daarover schreef hij: 'Dat verborgene, verscholene, onzichtbare nu is niets anders dan de onmiddellijke aanraking van God aan zijn schepsel. Er is in u een punt, waar de levende God u aanraakt om u te dragen, en zulk een punt nu is er in alle schep ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 59
Het is dus de Heilige Geest die volgens Kuyper onze inwendige mensaanraakt. Daarover schreef hij:'De diepere grondgedachte blijft dus ongedeerd, t.w. dat het werk vanden Heiligen Geest intreedt, zoo dikwijls het aankomt op deonmiddellijke aanraking van God aan zijn sch ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 60
evengoed als al wat wezen heeft, niet uit den Heiligen Geest, maar uit den Vader is; dat, evenals alle ding, ook ons karakter en onze persoonlijkheid zijn rijke schikking en ordening verkrijgt door den Zoon; en dat de Heilige Geest zoowel bij onze persoonlijk ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 61
Heilige Geest is namelijk het levensbeginsel van de ziel, zoals de zielhet levensbeginsel van het lichaam is. Het in de vorige eeuw algemeenveelvuldig gebruikte woord beginsel of principe, was toen blijkbaarduidelijk. Door die verbreking van de band met het levensbeginsel, de ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 62
maar alleen door gemeenschap met het eeuwige Wezen langs een mystieken weg van contemplatie en meditatie.' In zijn meditaties Nabij God te zijn zocht Kuyper de mystiek, maar hij wees ook op het gevaar daarvan: 'Zoo vanzelf neigt de ziel, die God zo ...