Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 31
23In het Verbond Gods lag de basis van Israels volksbestaan. En zoo behoorde dan ook, naar Kübel meent ^), de Israëliet niet reeds door zijne geboorte tot het volk, maar eerst door de besnijdenis '^), gelijk ook thans de verbinding met de Kerke Christi tot stand komt door den Heiligen Doop ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 32
24Tijdelijk door hem verworpen mist Israël dan ook eigenlijk volksbestaan; zoowel toen het omzwierf in de woestijn, als wanneerzijds toch het hooge gewicht van de beteekende zaak, en aa"n den anderen kant de groote soberheid van het teeken zelf. Het is hier als met het het leggen va ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 33
25 het gevankelijk weggevoerd was, of, gelijk thans, onder het oordeel, omdat het den Messias verwierp '). Met het volksleven geschiedde in zekeren zin wat ook met den Sabbath plaats had. Wordt in Exodus de zevende dag teruggeleid tot de Schepping, en daardoor duidelijk, waarom deze ordening niet ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 34
26I\ ': \ '!als het eigendomsrecht, zooals wij dat naar gewoon spraakgebruik kennen, of althans aan dat van het Romeinsche volk ten opzichte der praedia provincialia gelijk, die, welke ook overigens de bevoegdheid des bezitters was, van wege het eigendomsrecht des volk ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 35
27moeite dit eigenaardig element, althans na Mozes' tijd, weg te cijferen '). Hoe gewichtig verschillende omstandigheden, die daarbij vaak te pas worden gebracht, ook mogen zijn, toch geven zij volgens hem nog aUerminst recht een overigens onbekenden vorm van staatsbestuur voor Israël aan ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 36
28was metterdaad een regeeringsvorm, of beter nog wellicht, betrof den persoon van het souverein gezag. Met scherpen trek wordt dit door Witsius geteekend in het aangehaald vertoog. Meer principieel dan Saalschütz ziet hij niet de theocratie in de wet, maar veeleer keert hij de verhouding ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 37
29 „Én de Heere_gaf teekenen, en groote en kwade wonderen, in Egypte, aan Farao en aan zijn gansche huis, voor onze oogen; „En Hij voerde ons van daar uit; opdat Hij ons inbracht, om ons het land te geven, dat Hij onzen vaderen gezworen had. „En de Heere gebood ons te doen al deze inzettingen, om ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 38
so dit is het wezen der theocratie — deed de Heere zulks wèl. In zoover stelde Hij zich op ééne lijn met alle aardsch gezag. I G-elijk de laatste mannelijke Oranjetelg onze Koning is, alzoo was G-od zelve de Koning Israels. Daarom het Hij zich dan 1 ook, zegt Witsius (§9), een paleis bouwen reeds ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 39
31 als de volkeren van rondom. Met 'sHeeren gezag verviel, maar veeleer was omgekeerd het gezag der dusgenaamde Koningen niet volledig; minder dan dat, hetwelk anderen bezaten. De ko"ningswet (Deut. XVII: 14 en volgg.), die in het vooruitzicht van des volks zondig begeeren gegeven wordt, bedoelt ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 40
32 „Te dien dage," zoo luidt de Godsspraak bij den profeet Jesaia, „zal Israël de derde wezen met de Egyptenaren en met de Assyriërs, een zegen in het midden van het land. ,,Want de Heere der heirscharen zal hen zegenen, zeggende: gezegend zij mijn volk, de Egyptenaars, en de Assyriërs, het werk ...