VU Magazine 1991 - pagina 61
dagoog dr. Frans Hubbard eind 1989 promoveerde. Hubbard conoludeerde dat baby's juist steeds minder gaan huilen, als je niet op elk kreetje reageert. Natuurlijk moet de ouder ingrijpen als een baby dramatisch krijst, maar als hij een beetje jengelt kan je dat het best negeren. Als je steeds onmid ...
VU Magazine 1991 - pagina 62
fie een grote steun kunnen zijn. De bekendste opvoeder van deze eeuw bracht er zelf ook niet veel van terecht. Met ontwapenende eerlijkheid beschrijft Spock wat een kluns vanAls de beroemde kinderarts met zijn zoontjes uitging koos hij een uitje waar hij zelf zin in had, bijvoorbeeld een h ...
VU Magazine 1991 - pagina 63
Is reclame slecht voor kinderen? Terwijl reclamemakers zelf hun invloed bagatelhseren, maken tegenstanders zich schuldig aan overdrijving. ASTRID SCHUTTEKindernet was oorspronkelijk een reclamevrij satellietstation. ledere morgen van zeven tot tien zendt het geweldloze programma's uit, zoa ...
VU Magazine 1991 - pagina 64
pagnes zo duidelijk is. Maar het promoten van vissticks als piratenvoedsel (Iglo), veroorzaakt geen run op de diepvrieskisten. Reclame heeft echter niet alleen invloed via Ster-spots en advertenties in jongerenbladen. Produkten worden ook gepromoot via opinion leaders. Popsterren, maar ook popula ...
VU Magazine 1991 - pagina 65
heid? Identificeert de gemiddelde zestienjarige zich met de rebelse Postgiro-dochter van wie de vader verzucht: "Ze doen wat ze willen"? Of spiegelt een tienjarige zich aan de Chocomel-tiener die wild op de tafel danst als haar ouders de deur uit zijn? Wat zeggen kinderen zelf over reclame? In he ...
VU Magazine 1991 - pagina 66
wamfm^im>m'f^Het Utrechts Universiteitsmuseum barst bijna uit zijn voegen. En daar zitten nu eenmaal geen scharnieren. JOHAN DE KONING Er klinken kreten van afschuw op. Ze worden veroorzaakt door de succesvolle tentoonsteüing over geur. Als je die binnenloopt ruik je eerst de frisse geu ...
VU Magazine 1991 - pagina 67
van geur in het leven van plant, dier en mens. Ook afwijkingen van het reukvermogen komen aan de orde.In de twee volgende zalen heeft men een rariteitenkabinet ingericht. Zogenaamd van een achttiende-eeuwse professor, die zelf aanwezig is in de inder boeiend is de ten- vorm van een levensg ...
VU Magazine 1991 - pagina 68
<»^^ - ^• ^ ^ ^ « ^.^•...^. ' ^A,*^^.few-'Chemisch' is voor velen hetzelfde als 'vies' en 'gevaarlijk'. Hoe komt de chemische j industrie aan die slechte reputatie? En is die terecht? leder komt, zonder het te weten, dagelijks in aanraking met een veelvoud aa ...
VU Magazine 1991 - pagina 69
'Vervuilend' en 'gevaarlijk' zijn de twee belangrijkste componenten waaruit het doorsnee-publiek zijn afwijzend oordeel over de chemische industrie blijkt op te bouwen. Deze stelling wordt bevestigd door de resultaten uit een recent Brits onderzoek naar de publieke opinie over chemie. Eén op de d ...
VU Magazine 1991 - pagina 70
^ i «hoeveelheid stikstofdioxide die als een giftige gaswolk met een oppervlakte van meer dan zes vierkante kilometer in de richting van Belgisch Limburg dreef. Het ongeluk was het derde op een rij dat in drie maanden tijd bij deze DSM-vestiging gebeurde. Maar ditmaal moest alarmfase 1 van ...