GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

304 resultaten
Filteren
van 31
1875-01-01
Abraham Kuyper Collection
I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 101

I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 101

13 andere heer Moens gewaagt van de Staatsschool alsof er van een volmaken ten nooit sprake is geweest. Hij wil door die school te ' te koste van tonnen gouds, de mogelijkheid om vrije scholen op wier in En maken. bezwaarlijker richten en te onderhouden, nog naam eischt hij dat? In 't belang van ...

Abraham Kuyper Collection
Abraham Kuyper
503 woorden
I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 102

I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 102

14belmenof blikken sabels tegen hen optrekken. Wijst gij op David? Weet het wel: de juistheid waarmee David slingerde, was ook een vrucht van veel oefening. Wie niet werkt, zal niet eten,.en' ' dit woord geldt in meer dan één zin. '.Degewetens-clausule.Zo ...

Abraham Kuyper Collection
Abraham Kuyper
419 woorden
I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 105

I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 105

17binnendeur sluit, dan spreekt het van zelf, dat krenking van het heiligste geen kind onzes volks op de volksschool mag overkomen. Waakt nu de wet metterdaad tegen dii ondragelijk euvel ? Integendeel. De school is derwijze ingericht; dat een zeer aanzienlijk deel der bevolking in gemoede ...

Abraham Kuyper Collection
Abraham Kuyper
452 woorden
I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 107

I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 107

19 2. Is het eisch der liefde, dat ik in anderer bijzijn, geen misbruik maak van hun toevallige tegenwoordigheid, en derhalve óf van hetgeen tusschen hun godsdienstige begrippen en de mgne strydig is, zwijge, óf, zou dit zwijgen een leugenachtige positie in het leven roepen, den eerbied onverlet ...

Abraham Kuyper Collection
Abraham Kuyper
370 woorden
I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 106

I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 106

18kan men van een iegelijk, dat hg den waarheidszm, de den e7'nst niet verdenke, maar eerbiedige, waarmee andersdenkenden hun denkbeelden over God en goddelijke zakea. uitspreken. Eisch van menschelijke samenleving is het, dat u niemand, direct of indirect, het recht betwiste of verkorte, ...

Abraham Kuyper Collection
Abraham Kuyper
416 woorden
I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 108

I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 108

20komen wordevanen 3. beschermen.tevermogen der ouders, te zorgen dat het onderwijs geen privilege der meer gegoede klasse ook op het stuk van onderwijs de gewetensvrijh^^tot het finantiëelgenieten ;Waartegenover dan het Recht van den Staat ...

Abraham Kuyper Collection
Abraham Kuyper
405 woorden
I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 109

I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 109

21Ofze restitutie afslaat,danniet,magtendeze geen uitzonde-ring maken. Geldelijk' vermogenomeenschoolmag zien. En toch dattemag in Nederland geen privilege schenken, onderhouden die slecht is en het ...

Abraham Kuyper Collection
Abraham Kuyper
324 woorden
I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 111

I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 111

23 behalve en 30. Wat thans wellicbt bereikbaar schijnt, is alles »een beuzeling", heel wat anders dan »een kluitje in het riet," gaat veel 'verder dan onze voorloopige eischen ooit gingen. Niemand heelde zich dus in, dat, al werd ons deze eisch gegund, onze stryd tegen het on-Nederlandsche in on ...

Abraham Kuyper Collection
Abraham Kuyper
380 woorden
I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 110

I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 110

22 Zoozeer rekenden ook wij met de behoeften van het oogeblik, zooverre was het er van daan dat wij den Staat voetstoots op nonactimteit wilden zetten. Ons was het slechts om het beginsel te doen. Onze Grondwet kan niet Nederlandsch, heeten zoolang verkorting van het onderricht en subordineering ...

Abraham Kuyper Collection
Abraham Kuyper
392 woorden
I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 112

I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 112

24om der minder bedeelde school wat meer ruimte bet uitslaan van haar wortelen. Maar nu dat niet kan; nu de Staatsschool, om zich staande Jte houden, nog meer naar zich toe moet trekken, dan dusver, kan een kind bet vatten, dat de vrije school der verkwyning nabij is, tenzy óf de verbeteri ...

Abraham Kuyper Collection
Abraham Kuyper
84 woorden
van 31