1910-1911 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 51
43 waarzeggerij- Reeds v(3ór COLUMBI'S bestond er volgens hem eene soort medische en vrij hoogstaande botanische wetenschap, waarvan ook de toovenaars gebruik maakten. Hunne magische operaties kregen de eer der genezing, maar de gebruikte plantaardige stoffen hadden in hunne tooverkracht dezelfde ...
1910-1911 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 52
44veel op de opvatting der heidenen, die ziekte enz. ook vaak aan daemonische invloeden toeschrijven. Schijnbaar was die opvatting in overeenstemming met de leer der apostelen, ook de aangewende geneeswijze. Immers de ziekte is een gevolg der zonde, maar elke ziekte werd nu ten onrechte va ...
1910-1911 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 53
45van allerlei kruiden bedienen (b.v. papaver, nachtschade, bilzenkruid, scheerling, zonnebloem). Om een goed denkbeeld te geven van de vele ingrediënten, die de heksen noodig hadden bij de uitoefening van hare tooverkunsten, volge hier de bekende heksenzang van Shakespeare in de Macbeth, ...
1910-1911 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 54
46speare dezen wortel hier gebruikte in den tooverketei, meent men wel eens, dat de in Macbeth vermelde „insane root" ook de scheerling is en niet het bilzenkruid. Anderen denken, dat the insane root eenvoudig eene herinnering is aan eene plaats bij Plutarchus, waar staat, dat de Romeinsch ...
1910-1911 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 55
47 BRABANTIO gelooft, dat O T H E L L O zijne dochter D e s d e m o n a b e tooverd heeft door magische kunsten of d r a n k e n : „Damn'd as (hou art, liiou hast enchanted her; For ril refer me 1o all things of sense, If she in chains of magic were not bound, Judge me the world, if 't is not gro ...
1910-1911 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 56
48 „For you there's rosemary and rue, these keep Seeming and savour all the winter long: Grace and remembrance be to you both, And welcome to our shearing."Rosemarijn werd ook in den wijn gedoopt bij bruiloften en doet daarin denken aan het gebruik van de look, waar boven over gesproken we ...
1910-1911 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 57
49 als vele vorsten en hovelingen, zelf niet getwijfeld hebben aan het bestaan der bovennatuurlijke schepsels, die hij in zijne drama's liet optreden. „His works are so many windows through which we see a glimpse of the world, that was in him"(Carlyle), en daarom durft P. GIBSON van Sh. verklaren ...
1910-1911 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 58
50 Wanden, schlecht ausgestopfte Tiere baumeln von der niedrigen Decke herab ; Fledermause, Raben, Igel, lltisse, Eichhörnchen, ein Bussard, Mörser und Klöpfel, Kolben, Flaschen und Kruken mit groszen Aufschriften stehen umher — das ganze grassliche Kriegsheer des Todes" (Kümmel). Het aantal offi ...
1910-1911 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 59
51 en magische kunsten, gebaseerd op. deri grondslag der Moorsche wetenschap. De ontwikkeling dezer „occulte philosophie" was oorzaak van de ontwikkeling der magie, maar de kritiek later uitgeoefend op de occulte philosophie door de wetenschap, bracht de doodsteek toe aan de tooverkunst. De weten ...
1910-1911 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 60
52 geneesmiddelen voorgeschreven, maar ook dan is het gebruik zeer geheimzinnig en de toebereiding aan vele voorschriften gebonden. Ook in onze dagen kan nog maar niet een ieder een ander de koorts afnemen. Op verschillende plaatsen vindt men nog personen, die de roep hebben, dat zij deze kunst v ...