1939 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 172
168pen, geheel en al, zich a.h.w. te dringen in het wezen der dingen; het zoeken naar den steen der wijzen, dat altijd weer ,,bijna” zijn vervulling vond, maar steeds weer op ontnuchtering uitliep en een jacht naar den horizon bleek te zijn. De volstrekte kennis is alleen bij God, vandaar ...
1939 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 173
169Aarzelend en slechts ongaarne zal aan God een plaats ingeruimd worden in deze menschelijke systemen, die „niets niet-weten! En daarom kan Pascal het Descartes niet vergeven: „hij zou zoo graag in zijn heele philosophie het zonder God gedaan hebben, maar hij heeft niet kunnen nalaten Hem ...
1939 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 174
170waar te nemen en hen als alle bewijs voor dit belangrijke probleem den loop van maan en planeten te geven, dat moet hen toch wel den indruk geven, dat de bewijzen voor onzen godsdienst erg zwak zijn. De Rede en de Ervaring leeren mij, dat niets geschikter is de min achting voor onze re ...
1939 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 175
171 De eisch, dien hij aan den godsdienst stelt, is dezelfde, dien hij ook aan de wetenschap stelt. Niet dat hij geheel redelijk (rationeel) is, evenmin dat hij geheel irrationeel is, maar wel, dat hij de werkelijk heid aanvaardt zooals zij is en haar niet door eigen bedenksels ver troebelt' ...
1939 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 176
172hebben een onvermogen om te bewijzen, dat onoverwinbaar is voor het dogmatisme. W e hebben een idee van de waarheid, die onover winbaar is voor het skepticisme” (fr. 395). Zeker weten en „abso luut niet-weten” zijn beiden onmogelijk voor ons. „En nu hebben al deze tegenstrijdigheden, ...
1939 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 177
173tot hen, die „nieuwigheden” in de theologie verafschuwen en binnen de muren der R.-K. Kerk de lijn van de H. Schrift en van den H. Augustinus trachten te volgen. Spreekt hij over ,,de” Kerk, dan bedoelt hij steeds hen binnen die Kerk, die de orthodoxe leer trouw zijn; de heele en halve ...
1939 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 178
174dat weet zoo laag te staan, het recht vandaan aan God grenzen te stellen, die zijn gedachte hem voorschrijft?” (fr. 430). Hier is het wezen van Openbaring juist geteekend; zij kan slechts in haar geheel worden aanvaard óf verworpen. Als zij het woord en de daad van Gód is, staat zij bov ...
1939 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 179
175„Augustinus” (Tom. II, Liber prooemialis) er op wijst, dat de ket ters steeds steunen op wijsgeerige redeneering in plaats van de H. Schrift en de Kerkvaders, Hun pogingen om mysteriën des ge loofs door redeneeringen op te helderen, voeren dwalingen van heidenschen oorsprong in (cap. ...
1939 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 180
176Titelprent van de „Augustinus" *).de natuur van het Eindige, omdat wij evenals het eindige beperkt en ruimtelijk zijn. W ij kennen het bestaan van het Oneindige, maar niet zijn natuur, want wij zijn ruimtelijk evenals de oneindigheid, maar wij zijn niet onbegrensd. Maar wij kenne ...
1939 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 181
177dat men het bestaan van iets heel goed kan kennen, zonder zijn natuur te kennen” (fr. 233). Het ..natuurlijk licht” moge ons dus geen volkomen zekerheid over God’s bestaan verschaffen, het geloof wel. In de geheimenissen van God’s w ezen doordringen is echter ook den geloovige nog niet ...