GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

247 resultaten
Filteren
van 25
2006-01-01
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 42

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 42

testen, meten en wegenland gebruikte tests. Tegelijk gaf hij de bureaus de boodschap mee dat proefleiders en assistenten niet op ondeugdelijke gronden conclusies mochten trekken, voorspellingen mochten doen en onbewerkte, uit het buitenland vertaalde tests mochten gebruiken. Het gulden boe ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
425 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 152

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 152

herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutik ook Titia een pruik opzetten. Ook kreeg ik gedurende een korte periode muziektherapie. Die therapie kreeg ik dan gelijk met een ander kind of met meerdere kinderen. Ik moest dan met slagwerk – zoals trommel of triangel – aan de slag ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
423 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 96

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 96

het paedologisch instituut op eigen benenachtig maakte. Bij latere contacten bleek wel dat de jongen enorme schuldgevoelens had, dat hij o.a. meende dat hij de oorzaak was geweest van zijn moeders ziekte. Doordat de therapeute een volkomen begrip toonde voor zijn “vergissing”, maar er teve ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
422 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 161

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 161

herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut160ter was volgens Astrid het christelijk karakter nagenoeg verdwenen: ‘Het christelijke karakter van het pi was niet bijzonder merkbaar. Op school werd er waarschijnlijk wel regelmatig een bijbelverhaal verteld en ik vermoed da ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
420 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 130

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 130

herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutlingen. Elk kind had een eigen tafel en stoel, geplaatst in vier rijen. In de jaren 1947 tot 1949 bevatte een lokaal echter zo’n twintig kinderen. Toen waren er drie onderwijzeressen aan de school verbonden, naast de hoofdonderwijzer. ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
418 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 40

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 40

testen, meten en wegendie hij ziet, met de opdracht bij rood niets te zeggen, maar op den sleutel te drukken, dan wordt de opgaaf moeilijker.’19 Ook in het populaire christelijke gezinsblad De Spiegel verschijnen in de jaren dertig en veertig zo nu en dan artikelen over Waterinks laborator ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
418 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 193

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 193

centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen192den visueel waargenomen. Bij hardop lezen worden die woorden hoorbaar uitgesproken. Er moet dus tijdens het lezen een omzetting plaats vinden van een visueel naar een auditief woordbeeld; visueel-auditieve integratie heet dat. Zi ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
417 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 110

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 110

het paedologisch instituut op eigen benen‘de psychologen’, maar in de wij-vorm: ‘Toch blijkt het telkens weer moeilijk op verantwoorde wijze een gezin tot zijn recht te laten komen. Onze kennis omtrent de diverse leefmilieus – wil men: omtrent de sub-culturen in onze cultuur – reikt nog ni ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
416 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 197

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 197

centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen196Spannend ook was dat het onderzoek van lateralisatie gebeurde met nieuwe technieken, zoals dichotisch luisteren en dichoptisch zien. Bij dichotisch luisteren worden verschillende letterklanken tegelijkertijd aan het rechter- en l ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
416 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 39

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 39

testen, meten en wegen38ten wordt geregistreerd en op deze wijze is na te gaan hoe iemand de figuur die hij ziet met zijn hand kan volgen.’ Waterink schrijft verder op docerende toon: ‘Hoe eenvoudig deze manipulaties ook schijnen – toch is er maar zelden iemand, wien het in normalen ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
416 woorden
van 25