Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 287
evaluatie van het onderzoek286buidel had getast, gestipuleerd dat álle onderzoeksprogramma’s binnen vijf of zes jaar door een externe visitatiecommissie moesten worden beoordeeld. De commissie, internationaal van samenstelling,70 ging in november 2007 aan de slag en kwam tot overweg ...
Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 288
evaluatie van het onderzoekprovincialer dan Nederland,’ sprak De Vries. En had de Nederlandse belastingbetaler, die uiteindelijk de salarissen van de meeste universitaire medewerkers opbracht, niet het recht van hun onderzoeken kennis te kunnen nemen, ‘in toegankelijke vorm, en dus niet al ...
Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 289
de broekriem aanhalen288(Bestuur en organisatie: sectie bestuur) en ‘Strategizing for opportunities: institutions, networks and actors’ (Bestuur en organisatie: sectie organisatie). Met integratie leek hier de nodige winst te boeken.74 Dit laatste wist Klandermans ook wel, maar de w ...
Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 290
de broekriem aanhalen289Anton Hemerijck (1958), sinds 2009 decaan en hoogleraar institutionele beleidsanalyse. (foto victoria burgers)Hoewel het naar de snelheid en omvang van de Haagse bezuinigingsgolf nog gissen was, stond het voor Hemerijck als een paal boven water dat de ...
Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 291
de broekriem aanhalen290vinden in ‘communities of learners’ waarin studenten op gelijke voet stonden met docenten en wetenschapsbeoefening sterk praktijkgerelateerd was.79 Kortom: projectonderwijs 2.0, zonder de rode inkleuring die de eerste versie drie decennia eerder had gehad. Bi ...
Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 292
faculteit in spagaatale en culturele antropologie. ‘Zij vormen de basis van de maatschappijwetenschappen,’ aldus de door Hemerijck zelf geleide taakgroep, ‘en funderen de aspectwetenschappen.’82 Met de laatste categorie doelde de taakgroep op de interdisciplinaire opleidingen bestuur en or ...
Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 293
faculteit in spagaat292lijkheid en macht, verandering en conflict en identiteit en diversiteit, alles in mondiaal en multicultureel perspectief, maakten weinig herkenning en enthousiasme los. Net zo min als de doelstelling de sociologiestudent ‘een brede academische vorming’ te bied ...
Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 294
mit aan de amstel?intellectuele verrijking; kennis was een productiefactor geworden die geld moest opleveren, niet alleen voor de student maar eveneens voor de universiteit die door het ministerie werd afgerekend per studiepunt en proefschrift.mit aan de amstel? 293 De door Hemerijc ...
Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 295
mit aan de amstel?294mend in de toekenning van onderzoekssubsidies. Hooghe en Marks werd door de ‘European research council’ (erc) een ‘advanced grant’ van tweeënhalf miljoen euro toegekend voor onderzoek naar ‘Causes and consequences of multilevel governance’. Ganzebooms onderzoek ...
Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 296
‘een walm van managementdiscours’maatschappij‑ en gedragswetenschappen van de UvA waarmee oriënterende gesprekken werden gevoerd over een ‘Amsterdam Center for Contemporary European Studies’ en een ‘Amsterdam International Graduate School of the Social Sciences’. In deze mogelijke allianti ...