Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 41
33 wijze, waarop de verbinding tusschen die beginselen en het leven was gelegd. Aan vergelijking is vaak gevaar verbonden. Dit geldt niet het minst op het terrein des rechts. Met treffende juistheid wordt op een gansch niet denkbeeldig gevaar in dezen door von Hahn gewezen, als hij, tegenover Sch ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 42
34In gelijken trant nu wijst ook von Hahn er op, hoe het recht op tweeërlei wijze kan behandeld worden. „Man kann dasselbe an sich, und man kann es als Mittel auffassen. „Nach der ersten Auifassung geht man von der Untersuchung des Inhalts der einzelnen Rechtssattze aus, sucht dieselben zu pracis ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 43
S5 te leiden, hetwelk zegt: „De wet beschouwt het huwelijk alleen in deszelfs burgerlijke betrekkingen." Evenzeer echter is het mogelijk de zedelijke idee dezer betrekking op den voorgrond te stellen, om daarna, naar het verband harer geledingen, de rechtsvoorschriften te ordenen. Met op hunne on ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 44
3é privaatrecht in gewicht bovenaan. — En dit niet het minst om de hooge, zij het ook eenzijdig overdreven, mate van zelfstandigheid, welke dit recht kenmerkt:. Met een scherpen blik trachtte men alles daaruit te verwijderen wat van andere substantie was. Vandaar echter kwam tevens in de ontvouwi ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 45
37scheidene rechtsvoorschriften werden uitgevaardigd, om tegen eene te harde behandeling der slaven te waken. Veeleer is vlak het omgekeerde waar. Moge al, gelijk Tróplong poogt aan te toonen '), de invloed van het Christendom in het tot stand komen van die bepalingen zijn op te merken, — ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 46
38 „Alle ziel zij de machten, over haar gesteld, onderworpen: want er is geene macht dan van God, en de machten die er zijn, die zijn van God verordend". (Rom. XIII: 1) De vermaning, door meer dan ééne hiërarchie en meer dan één bestuur ook in anderen kring gretig aangegrepen, om zoo mogelijk all ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 47
39 aard ook van dit gedeelte^ der Heihge Schrift wordt medegehracht. Het leven in zijn vollen omvang staat daar op den voorgrond; is de gedachte, welke de bepalingen èn beheerscht èn verbindt. De bedoeling is niet in de eerste plaats met nauwkeurigheid aan te wijzen wat al, wat niet, binnen het k ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 48
40 miskennen, dat ook op het terrein van het privaatrecht, zelfs in de meest algemeene beschouwingen en uitgangspunten, tusschen Romeinsch en Mozaïsch recht bestaat. Het vinden van den geest des rechts behoort, gelijk van Ihering naar waarheid zeker opmerkt ^), tot de zwaarste problemen, en moeie ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 49
41 statthaftigkeit aller Eingrilïe in dieselbe gegen den Willen des Berechtigten, sei es von Seiten Einzelner, sei es ven Seiten des Staats — das war die Quintessenz des römischen Rechtsgefühls". ^) Slechts voor zoover de eischen van het algemeen het volstrekt noodig maken, wordt door de lex publ ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 50
42 nog andere niachten, die tot het houden van het goede spoor' medewerkten. „Es ist nicht nöthig," merkt terecht von Ihering öp, „dasz alles, was unterbleiben soil, gerade durch das Gesetz verboten Werde, die Sitte kann dasselbe bewirken, wie das Geeetz." De waarheid dezer uitspraak kan niet gel ...