Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 61
53 door alle koop anders niet dan pacht, en het land metterdaad onvervreemdbaar geworden. De Sabbath is, gelijk Kübel zegt ^), ,,ein Erinnerungstag an die Freiheit der vorsündlichen Weltzeit." En moest zoo op den Sabbath vee en dienstknecht rusten, ook de grond, die, om 's menschen wil vervloekt, ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 62
54 doorzoeken; uwen wijngaard zult gij niet aflezen en de gevallen bezien zullen niet opgezameld worden. Het zal voor den arme en den vreemdehng zijn. (Lev. XIX : 9 en 10, X X i n : 22; Deut. XXIY : 19 en volgg.) Wat het eigendomsrecht betreft, bestaat alzoo tusschen Romeinsch en Mozaïsch recht n ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 63
55 reeds de man niet naar zijn geslacht genoemd wordt, maar vir van het Sanskrietsche vira: een krijgsman, een held •'). De laatste grond van het verkrijgen lag in den rechthebbende zelf; in zijne feitelijke macht. Hoe verschilt daarvan wat onder Israël gold, en waarin eene aanwijzing voor allen ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 64
56 De macht van den Romeinschen dominus over den slaaf is manapium; oorspronkelijk, en daardoor absoluut. G-ewis, vooral bij Rome hebben wij er op te letten, dat niet van alle bevoegdheid gebruik werd gemaakt; „von der abstracten Möglichkeit bis zur Wirklichkeit war doch ein weiter Schritt." ') J ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 65
57 stuit men vrij spoedig op eene door den Heere gebouwde heining. Men heeft geen andere macht dan er overschiet na 'sHeeren recht, of beter, onder 's Heeren opperhoogheid. Zij zijn mijne diensticnechten. En daarom geldt OOIJ binnen den lering der geoorloofde dienstbaarheid: „Grij zult geene heer ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 66
58 Voor den vreemde was strengere dienstbaarheid mogelijk. Maar toch bleef ook die macht beperkt. Te Rome gold hospes hostis. In het Oude Testament heeft men 21 plaatsen geteld, waar de vreemdehng in Israels barmhartigheid wordt aanbevolen, gelijk de tegenstelling reeds hierdoor verflauwd woxdt, ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 67
59 stal niet langer uw gebrek aan doorzicht uit door te verklaren, dat met het „bij de gratie Gods" alle grenspaal voor het gezag uit den grond wordt gehaald. Yeeleer toch is het omgekeerde waar, en strekt zij, gelijk het zoo schoon door Groen van Prinsterer wordt uitgedrukt, ,,ter inscherping va ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 68
60Mjl bestond, orfder Israël niets gevonden wordt. In geld en goed ligt een der hechtste steunpilaren voor eene hiërarchie, gelijk dan ook haar aard niet zelden hierin uitkomt, dat even onverschiUig als zij is voor het geestelijke goed, zij het stoffelijk goed begeert, en dan ook uit hare ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 69
61 ïrouwens „wij hebben niets in de wereld gebracht, het is openbaar, dat wij ook niet kunnen iets daaruit dragen. ,,Maar als wij voedsel en deksel hebben, wij zullen daarmede vergenoegd zijn. „Doch die rijk willen worden, vallen in verzoeking, en in den strik, en in vele dwaze en schadelijke beg ...
Mozaïsch en Romeinsch recht : eene vergelijkende rechtsstudie - pagina 70
m bron van bestaan. En wanneer men er op let met welk een gretigheid en hartstocht zich in later tijd de Joden op den handel geworpen hebben, en het wel schijnt, alsof zich bij hen hiervoor een aanleg openbaart, die het houden van de juiste maat uiterst moeielijk maakt, „so möchte sicher hierin a ...