GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

92 resultaten
Filteren
van 10
1888-10-20
Het calvinisme en de kunst - pagina 69

Het calvinisme en de kunst - pagina 69

67 eens hiernamaals, staat het levende (niet doode) B e e l d boven het D i c h t , eenvoudig wijl het de heerlijkheid in zijn twee sferen, geestelijk en somatisch, schitteren doet. Ons „den Beelde Zijns Zoons gelijkvormig te maken" is de rijkste, goddelijkste Kunst. Cf. Rom. 8 : 29, 1 Gor. 15 : ...

Rectorale redes
A. Kuyper
879 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 73

Het calvinisme en de kunst - pagina 73

71 °^) Openbaring I: 12—17. Herder had gevoel voor de hooge beteekenis van deze hemelsche en toch menscheli,jke natuur, toen hij uitriep: , W e r v e r m a g d i e s e G e s t a l t zu m a l e n ? " Ons is slechts hoofdzaak, dat uit de identiteit tusschen het hchaam, dat eens aan het kruis hing e ...

Rectorale redes
A. Kuyper
876 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 61

Het calvinisme en de kunst - pagina 61

59 waardoor de schoonheid zoo van hel manlijk als vrouwlijk lichaam voor allen schitteren en door allen zal genoten worden, zouder ook maar een zweem van libido op te wekken. De c i v i t a t e D e i 1. XXII: c. 24. Ja, zoo aldoordringend vat hij deze schoonheid op, dat hij erop wijst, hoe thans ...

Rectorale redes
A. Kuyper
835 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 74

Het calvinisme en de kunst - pagina 74

72 terecht opmerkt^ Herbart volstrekt niet; en de meening^ alsof Herl)art van het object uitging, gelijk Fichte van het reine subject, berust op dwaling. Een dwaling, waartoe Herbart zelf aanleiding gaf door zijn onvoorwaardelijke bestrijding van het Idealisme, terwijl hij toch zelf, in de groote ...

Rectorale redes
A. Kuyper
820 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 66

Het calvinisme en de kunst - pagina 66

64 ^0 Het grondverschil tusschen het h e e r 1 ij k e en s c h o o n e is, dat wij het heerlijke p a s s i e f ondergaan, terwijl wij het schoone a c t i e f in ons opnemen. Vandaar dat al het hemelsche voor ons in onzen gezonken toestand niet s c h o o n ; maar h e e r l i j k ' is. Verplaatsen ...

Rectorale redes
A. Kuyper
779 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 82

Het calvinisme en de kunst - pagina 82

80 kunst, als verschijnsel nlefin het specifiek C h r i s t e l i j k , maar in het n a t u u r l i j k menschelijk leven, eenvoudig aan zichzelve teruggegeven en vrij. "") Deze overdrijving was een buitensporigheid, die niet aan Galvijn,maar aan enkele drijvers onder zijn volgelingen te wijten i ...

Rectorale redes
A. Kuyper
777 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 75

Het calvinisme en de kunst - pagina 75

73 m e n s c h en het s c h o o n niet te verliezen, ligt in de „Gotlebenbildliclikeit," en de erkenning, dat de zin voor het volkomone ook op dit terrein met deze „Gottebenbildlichkeit" van zelf gegeven is. °') Met dit humaniseeren van het schoon hing saam, dat met het schoon van hooger orde sle ...

Rectorale redes
A. Kuyper
736 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 67

Het calvinisme en de kunst - pagina 67

65 tischcn achtergrond der Heilige Schrift saam; doch kan hier niet verder besproken. Miltons opinie uit zijn P a r a d i s e l o s t is even als het Theosopheem van Von Baader bekend. Slechts kan aangestipt, dat bij de grensbepaling tusschen het Ie el ijk e en a f g r i j s e l i j k e met dit z ...

Rectorale redes
A. Kuyper
730 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 71

Het calvinisme en de kunst - pagina 71

69 notum est. In summa, docere, meojudieio, Moses voluit, floruisse varus ct egregiis dotibus gentem iUam, quae et ipsam inexcusabilem redderent, et luculenta essent divinae bonitalis teslimonia". Hieruit blijkt dus, dat Galvijn: 1°. de Kunst, ook waar ze niet op het eeuwige doelt, nochtans eert ...

Rectorale redes
A. Kuyper
707 woorden
Het calvinisme en de kunst - pagina 60

Het calvinisme en de kunst - pagina 60

58 apte accomodaretur alicui, sicut pars corporis ad universum suum, aut calceamentum ad pedem, et similia. Gonf. 1. V c 13. Na zijn bekeering echter is alle schoonheid in het schepsel daaruit te verklaren, dat het schepselen Gods zijn: nulla essent, nisi essent abs Te. Gonf. 1. V. c. 9. In een b ...

Rectorale redes
A. Kuyper
679 woorden
van 10