1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 40
36 afzonderlijk zal beschouwen, aangezien hij het leven als totaal ziet, maar dat wij, dank zij onze moderne mentaliteit, wel kunnen onderscheiden. Ik bedoel het aspect van de sterke gemeenschappelijke verbondenheid. De leden van de clan voelen zich onderling en met het totem eng verbonden. In he ...
1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 41
37 standpunt. Wanneer één der leden van den stam is gedood door een lid van een anderen stam, dan wordt de dader niet persoonlijk verantwoordelijk gesteld, maar de heele stam wordt schuldig beschouwd. Het gevolg is, dat er niet gerust wordt vóórdat ook een lid van den schuldigen stam is gedood. D ...
1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 42
38 den primitief vallen beiden Sjamen, aangezien hij niet onderscheidt tusschen het geestelijk en natuurlijk leven. In onze denkvormen overgebracht zouden we kunnen zeggen : De primitieve mensch ziet in het totemdier zijn geestelijken vader, aangezien het de drager is van de krachten, die de voor ...
1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 43
39 sfeer van de magie komt de dierimitatie als de menschen deze gaan toepassen als lokmiddel voor de dieren. De menschen meenen, dat door het opvoeren van dansen, waarin zij de rol van dieren vervullen, deze worden aangelokt en zich beter laten vangen. In de totemistische cultuurkring imiteeren d ...
1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 44
40 verdere ontwikkeling van het totemisme blijkt duidelijk zijn aard : het deel willen hebben aan de buitengewone krachten, die in de natuur zijn gelegd. Hier faalt de analogie met den neurotischen mensch. 3. Incest en exogamie. In de totemistische maatschappij bestaat een verbod, dat de mannen n ...
1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 45
41 vraag voorgelegd of het denkbaar is, dat de cultuur begonnen is na den dood van den vader. Hij wijst deze veronderstelling af op de volgende gronden. Wanneer de cultuur begonnen is als reactie op den vadermoord, beteekent dit, dat vóór deze daad geen cultuur is geweest. In de oerhorde werd het ...
1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 46
42 Om de exogamie te begrijpen, moeten wij ons even bezig houden met de structuur van de primitieve en archaïsche samenleving. De onderzoekingen over deze materie hebben geleerd, dat de ,,ordening" in dezen vorm van samenleving een zeer groote rol speelt. Hij, die op het gebied van de ordening me ...
1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 47
43 voor den primitieven mensch een aanwijzing dat de geboden overtreden zijn, dat er b.v. incest is gepleegd. De classificatiegedachte beheerscht de geheele primitieve en archaische samenleving. Door deze ordening is een evenwicht van krachten geschapen. Wil het leven een ongestoord verloop hebbe ...
1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 48
44 ken zin een tegennatuurlijke daad. Deze misdaad staat op één lijn met het uitspreken van voorspellingen van onheil, die de regeling van de wereldorde in de war kunnen brengen. Wanneer men niet op tijd ingrijpt, ontstaat onvruchtbaarheid van den bodem, aardbevingen, overstroomingen, droogte enz ...
1944-1945 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 49
45 werden aangehaald. Naar mijn meening isoleert Freud deze taboe's te veel en beschouwt hij ze te weinig van een algemeen standpunt uit. Crawley ^*), die een uitgebreide studie heeft gewijd aan de regels, die betrekking hebben op het samenleven in de primitieve maatschappij, komt tot de conclusi ...