1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 343
WERELDS EN CHRISTELIJK TOEKOMST-PERSPECTIEF287een nieuw inzicht — een besef van het nieuwe van de actuele situatie.9) Ook dat behoort tot het werelds, het menselijk toekomstperspestief. Wij zijn al in een situatie, waarin het lot van de mensheid — menselijk gesproken — in menselijke ...
1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 344
288F. PH. A. TELLEGENHoe staat de christen-mens in deze, alle mensen omvattende situatie? Ik tracht mijn antwoord te formuleren vanuit herenigde christenen, een hachelijke zaak, want ook dat is nog verwachting, m.i. hoopvol toekomstperspectief. De christen sta in deze situatie solid ...
1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 345
WERELDS EN CHRISTELIJK TOEKOMST-PERSPECTIEF289NOTEN 1. HelmuthPlessner „Conditio Humana" Pfüllingen 1964.2. G. Simondon „Du mode d'existence des objets terhniques", Aubier Paris 1958, blz. 243. 3. cf Kwee Swan Liat „Verschuivend front en wijkende horizont" in Wijsgerig ...
1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 346
Q)iscussielanddag,aoordrachi-JeuegenVlijm: Er was een enkel punt, vooral aan het eind van zijn betoog, dat mij zo intrigeerde dat ik er een vraag over wil proberen te vormen. De heer Teilegen heeft gesproken over bijbels en^ werelds toekomstperspectief. Hij heef ...
1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 347
DISCUSSIE LANDDAG291De heer Vlijm stelt ook een vraag over het perspectief van het christendom m termen van horizontalisme en verticalisme Ik kan met deze geometrische beeldspraak met veel beginnen en bedien mij liever van „kosmocentrisch" versus ,,antropocentrisch" denken, handelen ...
1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 348
292TELLEGEN,,Ecclesia semper reformanda" vraagt om een eigen vorm. Daarom gebruik ik — positive — de term pluriformiteit. Ik meen, dat het zo zou moeten zijn, dat waar velen elkaar erkennen als gelovigen in dezelfde Heer, hun samen-ijn een gestalte moet krijgen, waarin ruimte „gebod ...
1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 349
IS EXPERIMENTEREN MET LEVENDE DIEREN GEOORLOOFD?*) DOORJ. L E V E R Een verantwoorde mening over de vraag of het verrichten van experimenten met levende dieren toelaatbaar is kunnen wij ons slechts vormen wanneer wij in grote lijnen inzicht hebben in de onderlinge relaties van de levende o ...
1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 350
294J. LEVERstoffen, waarvan voortdurend door de herbivoren geoogst kan worden. De dieren, daarentegen, moeten zich kunnen verplaatsen om hun plantaardig of dierlijk voedsel te kunnen opzoeken en zij moeten het kunnen grijpen, afbreken, overweldigen, en zo verkleinen dat zij het in m ...
1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 351
IS EXPERIMENTEREN MET LEVENDE DIEREN GEOORLOOFD?295onder in de voedselketen, waar de dieren tot beide categorieën behoren. Slechts zeer weinig dieren worden volwassen, nog minder worden oud. Het beeld van de levende natuur wordt nog ernstiger wanneer wij dit noodzakelijkerwijs gaan ...
1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 352
296J. LEVERal zijn organen en weefsels, vragen dezelfde grondstoffen als die der dieren. Dat betekent dat ook hij zich voortdurend op overeenkomstige wijze moet voeden om te blijven voortbestaan. De mens is een omnivoor, en kan zich dus zowel met plantaardig als dierlijk voedsel in ...