1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 83
„SCHEPPINGSGELOOF, NATUUR EN WETENSCHAP"59is. De „physical reality" is het resultaat van een enorm reductieproces (pag. 139). Een gevolg hiervan is dat de „physical reality" slechts de beschrijving is van een deel van wat bestaat. Dit blijft gehandhaafd, ook al is in de laatste dece ...
1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 84
60J. BLOKvan een bewerking van ervaringsmateriaal. De publieke ervaring gaat steeds vergezeld van haar zelfgarantie, ze is verifieerbaar en „tractable" en biedt, wat men pleegt te noemen „zekerheid". De publieke ervaring heeft dit nodig, zonder deze zelfgarantie is ze ondenkbaar; im ...
1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 85
„SCHEPPINGSGELOOF, NATUUR EN WETENSCHAP"61Ook de genoemde publieke en unieke ervaring vormen in wezen een eenheid; daarmee breekt de tegenstelling tussen „geschiedenis" en „natuur" open. Iets daarvan zien we in de kennis van een anorganische en organische „evolutie": de veranderlijk ...
1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 86
62J. BLOKDippel zeer bevreesd voor lichtvaardig gebruik van het woord schepping. Schepping is een werk van God waarvan wij eigenlijk nog niets weten. Wij zien als het ware tegen de achterkant van het weefsel aan en kunnen alleen maar vermoeden wat de voorkant voorstelt (pag. 191). H ...
1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 87
„SCHEPPINGSGELOOF, NATUUR EN WETENSCHAP"63in de natuur". Dit stemt overeen met het al bij de eerste opmerking gesignaleerde feit dat Dippel de scheppingswerkelijkheid zeer ruim neemt: ook het technisch-cultureel tot stand gekomene behoort er toe (pag. 227). Dippel kiest hierin een d ...
1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 88
9?ondbük „THE CHRISTIANAND THEUNIVERSITY"Het bovenstaande is de titel van nummer 23 van de 8e jaargang (oktober 1965) van „international reformed bulletin", officieel orgaan van „the international association for reformed faith and action" (I.A.R.F.A)). Deze beweging is in Fr ...
1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 89
oekbesp rek ing Prof. dr. Han M. M. Fortmann. Als ziende de Onzienlijke. Eten cultuurpsychologische studie over de religieuze waarneming en de zogenaamde religieuze projectie 3a Geloof en ervaring. Hilversum Antwerpen. Paul Brand 1965, 12% x 20 cm, 298 blz., ƒ 14.90. Het met enige spanning tegemo ...
1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 90
66levingen bij psychisch gestoorden IS te verduidelijken aan de behandeling van lijders aan bepaalde depressies (het vitaaldepressieve syndroom) Daarbij kannen onder meer diepgaande religieuze schuldgevoelens voorkomen, het idee, voor eeuwig verloren te zijn Het beleven van tijd en ruimte ...
1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 91
BOEKBESPREKING van Fortmann met op de voet volgen, doch hier en daar een greep doen De bezwaren welke Fortmann nu inbrengt tegen de pure psychologische interpretatie zijn de volgende het begrip projectie is, zoals hij in de vorige delen van zijn werk reeds betoogd heeft, onbruik baar, een mening ...
1966 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 92
68 de symboles" Op de linguïstische analyse en diepte-psychologische interpretatie van de bijbel wordt m Hoofdstuk 50 nader ingegaan. Fortmann constateert, dat we nog diep in de theologische en exegetische problemen zitten en hij weet maar al te goed, dat dit boek er niet een heeft opgelost Men z ...