1967 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 161
CONTRA NATURAM123sexuele mensen niet in overeenstemming zijn met hun lichamelijke gegevenheden en dit werd door mij een disharmonie tussen hun psychische en lichamelijke struktuur genoemd. Men mag op de eenheid van de mens, de eenheid van lichaam en ziel, niet de nadruk leggen ten k ...
1967 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 162
124S. J. RIDDERBOSdere waarde te realiseren." — Ook al wordt echter in dezen het argument van de evidentie legitiem geacht, zo wordt toch tegelijk geponeerd „dat dit begrip met grote voorzichtigheid gehanteerd dient te worden, gezien de vele vergissingen, die hiermee in de loop der ...
1967 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 163
CONTRA NATURAM125niserende factoren" bestaat. Onder „natuur" wordt in dit ethische verband in de regel zo iets als aard en bestemming verstaan en er wordt dan ongetwijfeld wel aan een typisch menselijke zaak gedacht. Mijn bezwaar is veeleer (zoals in het bovenstaande reeds ligt opge ...
1967 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 164
126S J RIDDERBOSeen kunsthart' Zonder ogen gaat het wel, maar het betekent schade als ze ontbreken al kan dit defekt door andere waarden worden gecompenseerd Deze grondstruktuur hebben we continu genoemd Eerst wilden we van onveranderlijk spreken, maar bij nader mzien bleek hiermee ...
1967 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 165
CONTRA NATURAM127Bij natuur en natuurhjk wordt echter ook vaak uitsluitend aan het kwantitatieve gedacht, aan iets dat in ruime mate onder de mensen voorkomt. Zo wordt er in het genoemde rapport van het Gesprekcentrum tegenover hen, die bij homosexualiteit toch van een ,,tegennatuur ...
1967 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 166
128S. J. RIDDERBOSfeite vaak is, maar zoals hij door de bestemming van de mens wordt verondersteld of geëist. Is het bij zo grote keus dan niet beter schoon schip te maken en het spreken over natuur eenvoudig in de ban te doen? Als het zo eenvoudig kon, waarschijnlijk wel, maar wij ...
1967 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 167
CONTRA NATURAM129de vraag, wat een menselijk hart hebben en verdragen kan. Hier wordt de ervaring al veel gedifferentieerder: niet alle harten zijn bij dezelfde hoeveelheid drank en trappenlopen „op", terwijl bovendien men al doende leren kan, zodat bij een latere ervaring meer moge ...
1967 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 168
130S. J. RIDDERBOSgevoel afwijkingen voor, maar dit is dan ook echt een „afwdjking", abnormaal, een teken, dat er bij de betreffende mens wat aan de hand is. Trouwens de hele tegenstelling normaal-abnormaal, gezondziek is alleen met een beroep op de evidentie te verdedigen. Men kan ...
1967 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 169
CONTRA NATURAM131luidt) met de bril van de bijzondere openbaring gelezen kan worden. Er is o.i. een duidelijke parallel tussen deze theologische discussie over de „scheppingsordeningen" en het in ruimer kring gevoerde debat over de „natuurlijke evidentie". Een verschil is wel, dat b ...
1967 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 170
132S. J. RIDDERBOShet niet de bedoeling is, dat ze als normatieve elementen er „uit" komen. Veel belangrijker dan bepaalde inhouden, die we eventueel voor van alles en nog wat aan de Bijbel zouden kunnen ontlenen, acht ik de houding, waarmee de Bijbel ons in de werkelijkheid zet. Di ...