Jaarboek 1967 - pagina 61
maar even zeker ook niet intolerant in de zin van „niet willen luisteren naar de tegenstander" (hij geeft bijv. Hammelsbeck in „En toch de Chr. school" het volle pond). Maar hij luistert om precies de zwakke plek te localiseren, zoals een veldheer de vijandelijke berichtendienst afluistert om bet ...
Jaarboek 1967 - pagina 62
In zijn „Theorie der Opvoeding" behandelt Waterink uitvoerig (zijn discussies zijn altijd breed en uitvoerig, ofschoon hij meestal begint te stellen, dat hij het probleem niet in al zijn breedte kan bespreken) de relatie van mens en overtuiging en het proces van overtuigen en overtuigd worden. En ...
Jaarboek 1967 - pagina 63
Tot zover over Waterink als mens - nu als „man van wetenschap". Het is welhaast vanzelfsprekend dat zulk een mens, als hij psychologie en pedagogiek bedrijft, uitgaat van een zeer specifieke mensbeschouwing. Het is m.i. een bewijs van wetenschappelijke integriteit (en dus positief te waarderen), ...
Jaarboek 1967 - pagina 64
selijk leven". Dit impliceert dat hij weigert het begrip psychologie te reduceren tot het empirische, tot een samenstel van theorieën en hypothesen, die toetsbaar, verifieerbaar, etc. . . . wij kennen allen wel de tegenwoordig zo populaier (ik zou haast zeggen „ m o d e " geworden) termen. Wateri ...
Jaarboek 1967 - pagina 65
De intuïtieve inslag van Waterink's kenleven zien wij vooral gemanifesteerd in zijn overige psychologische arbeid. Zijn inzichten liebben wel ergens een empirische basis, maar deze is vaak ongrijpbaar en ontoetsbaar. In alle - voor een vruchtbaar auteur als hij was niet zó talrijke - publicaties ...
Jaarboek 1967 - pagina 66
Ook hier vinden wij een mengeling van theorie en praktijk. Naast uitvoerige verhandelingen over de plaats der opvoedkunde in het systeem der wetenschappen (welk onderwerp vooral in de beginfase van zijn hoogleraarschap zijn aandacht h e e f t - uiteraard, gezien de heersende opvattingen over ,,da ...
Jaarboek 1967 - pagina 67
Daardoor wordt pedagogiek eerst normatieve pedagogiek - nl. door „deze normen vormen te geven, welke voor het leven van het kind geschikt zijn". Daarom (3 e) neemt in Waterink's theorie der opvoeding (niet alleen in het zó getitelde boek, maar in al zijn theoretische beschouwingen) de gezags- en ...
Jaarboek 1967 - pagina 68
helpen houden. In de brochurereeks van G.S.V. - „Onderwijs en Opvoeding" - zijn vele van zijn referaten opgenomen. Een vijftal daarvan zijn in de bundel „Grondslagen der didaktiek" samengebracht. Zij behandelen „het vraagstuk van de betekenis van het principe voor de didaktiek". (de titel van de ...
Jaarboek 1967 - pagina 69
onderwijs" was. Waar hij die eenheid nuttig en mogelijk achtte, zoals hier in het stimuleren van en leiding geven aan de vernieuwing van het onderwijs, rustte hij niet vóór hij alle groepen bij elkaar had. Een ander punt; het C.P.S. is het enige P.C. dat het woord ,,studie" expliciet in zijn naam ...
Jaarboek 1967 - pagina 70
zijn zeer bekend geworden populariserende publicaties, waaronder speciaal het tijdschrift „Moeder" genoemd moet worden - karakteriseerde ,,Trouw" hem niet als „de man van Moeder" ? Het is hier niet de plaats uitvoering over deze activiteiten te spreken. Maar ongenoemd mogen zij niet blijven, want ...