1903 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 51
45 Ter wille van de erfzonde, die niet physisch is, maar alleen ethisch, stelt daarom Bavinck „de foederale eenheid" op den voorgrond. Adam als stamvader is niet genoeg, hij moet ook wezen verbondshoofd van het menschelijk geslacht; aldus eene moreele eenheid aannemende, die er volgens Daubanton ...
1903 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 52
46engelen" (Dat zijn ze volgens de theorie zeer zeker wél, daar iedere ziel telkens weer door God geschapen wordt, evenals de engelen individueel geschapen werden en er geen eigenlijke zielen verwantschap is). „Het creatianisme bewaart de organische, beide physische en moreele, eenheid der ...
1903 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 53
47Aldus wordt aangenomen, dat de ziel eene middellijke schepping is. Ex anima nascitur anima. Achtereenvolgens brengt Daubanton deze theorie in verband met: 1 de anologiën in de natuur: Uit planten ontstaan planten — geheel — die leven door de anima vegetativa. Uit dieren ontstaan dieren — ...
1903 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 54
48 ontwikkelingsgang voort. De volken evenals de geslachten, families en individuen hebben bepaalde karakters en eigenaardigheden, welke uit de leer der erfelijkheid verklaard moeten worden. Alles wijst heen naar samenhang, naar solidariteit, naar organische eenheid van het menscheiyk geslacht, d ...
1903 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 55
49 substance simple, que le moi humain, cet clément identique de la personnalite humaine puisse être la resultante de deux facteurs?" (Grétillat), wordt weerlegd door hetgeen aangenomen wordt in onze „Belijdenis". Art. VIII: „De Heilige Geest (is) de eeuwige Kracht en Mogendheid uitgaande van den ...
1903 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 56
50 een boom omvalt, tegelijk alle bladeren vallen met dien boom. Dat kan niet anders". Dr. A. Kuyper. De erfzonde is zonde van de soort. Met eén behoort tot de soort of hij heeft deel aan die zonde, krachtens zijn voortgekomen zijn uit die soort. De natuur was goed. Dat zij overgeleverd wordt is ...
1903 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 57
61 voren; in de deutero-adamitische daarentegen Gods transcendentie. Het herboren „ik" kent zich als hetzelfde „ik" dat eerst niet wedergeboren bestond. De palingenesie is niet „Solution de Continuité" van het bestaan, maar van de bestaanswijze. Te midden en boven de wetten der overlevering door ...
1903 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 58
52 Dezelfde menschelijke natuur die viel, wordt in Christus weder opgericht. Uit de natuurlijke menschheid worden telkens individuen toegebracht tot de deutero-adamitische niet langs den weg der voortteling, maar langs den geestelijken weg van paliugenesie en metanoia. De ethische samenhang met d ...
1903 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 59
53Het levensrecht der ongeboren vrucht. Prof. H. Treub schreef naar aanleiding van een consult met Dr. IJ. een brief aan den bisschop van Haarlem, die op het volgende neerkwam: „Mevrouw N. N. is ongeveer 10 a 12 weken zwanger en is in haar tegenwoordigen toestand gekomen door overmatig zwa ...
1903 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 60
54 zijn, dat die behandeling integendeel zwaar verplichtend is, zooals Prof. H. Treub beweert. Het vraagstuk wordt door de volgende hoofdbeginselen der Katholieke zedenleer beheerscht. 1". Gij zult niet dooden. 2". Het uterine leven moet evenzeer geëerbiedigd worden als het extra-uterine. 3. Slec ...