1953 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 158
BEGRIPSVORMING IN DE PATHOLOGIE *) door G. A. LINDEBOOM Begripsvorming in de pathologie is het mij voor dit uur gegeven onderwerp van bespreking. Om daarbij althans in den aanvang een bron van begripsverwarring te vermijden, dienen wij het er te voren zo ongeveer over eens te zijn, wat men onder ...
1953 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 159
BEGRIPSVORMING IN DE PATHOLOGIE137Misschien mag men naast nosos als ziekte pathos als het ziekelijke aanmerken. In elk geval geldt heden ten dage nosos als het meer bijzondere, pathos als het meer algemene begrip. De nosologie is dan ook een onderdeel der pathologie. Laat ons, om nu ...
1953 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 160
138G. A. LINDEBOOMveel bestaansrecht als toen zij 25 jaar geleden werd geuit 3). Natuurlijk zijn wel verzachtende omstandigheden aan te voeren bij de beoordeling van dit euvel, in zoverre als de geneeskundige steeds werkt onder den drang van het ogenblik. Voortdurend is de nood, de ...
1953 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 161
BEGRIPSVORMING IN DE PATHOLOGIE139Wie een hondententoonstelling bezoekt, kan er zich misschien over verwonderen, dat deze grote verscheidenheid van dieren, van het kleinste schoothondje af tot den fraaien St. Bernhard, alle gevangen worden onder het begrip hond. Blijkbaar is aan dit ...
1953 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 162
140G. A. LINDEBOOMbouw moet worden gesproken. Soms is het oorspronkelijke begrip nauwelijks meer terug te vinden in het gelijknamige van later dagen. De verandering van een begrip geschiedt in de medische wetenschap veelal niet bewust gewild, maar door een los gebruik. Het begrip wo ...
1953 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 163
BEGEIPSVORMING IN DE PATHOLOGIE141Zolang deze ervaring echter niet verder door het denken wordt verwerkt, blijft de geneeskunde een zuiver empirische wetenschap. En ze blijft in empirisme gevangen, wanneer ze zich bewust afkerig toont van een begripsmatige verwerking der ervaring. D ...
1953 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 164
142G. A. LINDEBOOMHier komt tot uiting, hoe naast de wijsgerige opvattingen van den tijd (zoals bijvoorbeeld in die der romantische philosophic en geneeskunde in het begin der negentiende eeuw), op de vorming van het ziektebegrip vooral de nieuw verworven kennis van invloed is. Onde ...
1953 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 165
BEGRIPSVORMING IN DE PATHOLOGIE143middelbare, niet op de hogeschool, althans niet de bijzondere schijnt voor te komen ! Anderzijds worden er bij een massa-onderzoek steeds enkelen gevonden, die zich volkomen gezond gevoelen, en toch ziek zijn, soms ernstig ziek. Ook zo komen we niet ...
1953 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 166
144G. A. LINDEBOOMsaliteit in de beschouwing van het ziektegebeuren. De behoefte om de oorzaken der verschijnselen te leren kennen, rerum cognoscere causas, is misschien de machtigste prikkel tot het werk der wetenschap, maar ook inhaerent aan heel ons denken. De causaliteitsbehoeft ...
1953 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 167
BEGRIPSVORMING IN DE PATHOLOGIE145coop te zien. En het was in zekeren zin een teleurstelling, toen bleek, dat ook hier de verhoudingen ingewikkelder lagen dan aanvankelijk was gemeend. Waarom wordt bij een epidemie niet iedereen ziek, die met de aangetaste personen in nauwe aanrakin ...